Moneybrother, Svenska Akademin och Jenny Wilson till Helsingborgsfestivalen!

Artisterna fortsätter att bokas till årets Helsingborgsfestival. Moneybrother dyker upp likaså lokala gruppen Svenska Akademin och karismatiska Jenny Wilson.

Sångaren Anders Wendin bildade bandet Moneybrother 2000. Drygt tre år senare, 2003, släpptes singeln "Reconsider Me" som slog stort i Sverige. Singeln följdes upp av fullängdsalbumet Blood Panic, en omedelbar succé, som gav Moneybrother en Grammis för bästa rockalbum och Sveriges Radio P3:s utmärkelser "Årets manliga artist", "Årets nykomling" och "Guldmicken". Efter en oenighet med skivbolaget som Moneybrother var kontrakterad av startades ett eget skivbolag och 2006 släpptes det svenskspråkiga albumet Pengabrorsan under uppmärksammande former. Moneybrother är återigen skivaktuella och släppte sitt fjärde album "Real Control" den 15 april.

- Festivalspelningen Moneybrother gör är en av få spelningar i sommar. Vi känner oss verkligen privilegierade att få hit dem, säger Bertil Alm, programansvarig.

Reagge/rap gruppen Svenska Akademien, med sina rötter i Landskrona, bildades 1999. Debuterade med "Snapphaneklanen" 2001, och har sedan dess släppt fyra fullängdsalbum; Med anledning av_ (2002), Tändstickor för mörkrädda (2004), Resa sig opp (2005) och Gör Det Ändå (2007).
Svenska Akademien är ett av landets flitigaste liveband, under 2004 gjorde man kring 50 spelningar över hela landet. Under samma år nominerades man dessutom till bästa live-akt på P3 Guldgalan och Manifest. Under 2005 & 2006 har bandet förutom att fortsätta spela mycket i Sverige även börjat skapa sig ett namn i Danmark och Norge. I sommar kommer bandet äntligen göra en ny spelning med ny repertoar och nytt material!

Kanske är det mixen av kreativitet och konstnärlighet som gör Jenny Wilson till en artist som sticker ut från mängden. Hennes egensinniga uttryck spåras tillbaka till popbandet First Floor Power där hon bidrog med sång och text till bandets lekfulla, speciella sound. Det underfundiga, detaljrika och lustfyllda har blivit lite av Wilsons riktmärke, för att inte glömma historieberättandet. Med debutalbumet "Love and Youth" vann Jenny Wilson priser som P3-guld och var nominerad till såväl Grammisgalan som Manifest. Publik och kritikerkår var enade om sina hyllningar och även internationellt var mottagandet varmt, då hon turnerade i länder som Australien, England och Tyskland. I sommar spelar hon på The Tivolis scen under Helsingborgsfestivalen.

- Programmet i sin helhet börjar ta form och det känns roligt att vi har ännu fler artister att presentera inom en snar framtid, avslutar Bertil Alm, programansvarig för Helsingborgsfestivalen.