Musik på Dunkers kulturhus hösten 2014

Musik på Dunkers kulturhus hösten 2014

3/10 19:30 Den Fule
Den Fule hade stor framgång under 90-talet med många turnéer i Sverige och Europa. 1997 upplöstes gruppen varvid alla medlemmar fortsatte att arbeta inom andra musikaliska projekt. Först 10 år senare återförenades gruppen vid ett spontant framträdande på en fest i hemstaden Göteborg. Det gav mersmak och ledde till en permanent återförening. Med samtliga originalmedlemmar på banan återvände gruppen till studion 2009 för att spela in nya CD:n ”Halling i Köket”. Sedan återföreningen har gruppen gjort konserter och spelat på festivaler i Skottland, Turkiet, USA och de skandinaviska länderna. Den Fule väver samman traditionell folkmusik med rock, jazz och världsmusik. Kraft och spelglädje är bara förnamnet. Den Fule är: Henrik Cederblom: gitarr, fiol; Christian Jormin: trummor, slagverk; Stefan Bergman: elbas, gitarr; Sten Källman: saxofoner, slagver; Jonas Simonson: flöjter, basklarinett.

11/10 19:30 Vocal Jazz Unit
Svante Thuresson Victoria Tolstoy, Vivian Buczek & Peter Asplund, Claes Crona trio med Mattias Svensson & Rasmus Kihlberg (bas & trummor)
Fyra sångsolister som framför kvartettsång vilket är ovanligt. Man kommer att tänka tillbaka på Gals & Pals och Manhanttan Transfers. Iden föddes på tåget mellan Malmö-Göteborg i december 2012. Svante, Viktoria och Peter började fundera på nya projekt. Resultatet har blivit nyskrivna Kvartettsångsarrangemang av Svante och Peter på Take The A Train- When The Saints Go Marchi´n In-, It´s Allright With Me- Caravan- All That Jazz etc. Saken var klar och det nya kvartettprojektet debuterade på Skansen sommaren 2013. Vocal Jazz Unit är två av Sveriges verkliga jazzsuperstars, Svante och Viktoria, en av Sveriges bästa jazzzångerskor, Vivian Buczek samt trumpetaren och sångaren Peter Asplund. Alla medverkande har under åren släppt fina album. Svante:" En Cool Jul"; Viktoria: "Letters To Herbie"; Vivian: "Live At The Palladium"; Peter: "Asplund meets Bernstein"; Claes: "American Standards".
För övrigt: Klockan 14:00 samma dag berättar Svante Thuresson om sitt musikerliv i serien Samtal på Dunkers.

15/10 19:30 Sophie Zelmani - Everywhere Tour 2014
I september 2014 släpper Sophie Zelmani sitt tionde studioalbum ”Everywhere”. Albumet, som är ett av hennes starkaste hittills, består av 12 nyskrivna klassiker. Sophie beger sig under hösten ut på sin första landsomfattande turné på tio år. Med sig har hon ett utlovat tight band under ledning av gitarristen och demonproducenten Lars Halapi. Sophie Zelmani släppte tidigare i år albumet "Going Home", som är en sorts samlingsskiva och ett bokslut med sina nyinspelningar av klassiker från hela hennes karriär. Under vintern medverkade Sophie också i TV-programmet "En resa för livet" där man fick följa hennes resa till Filippinerna och möten med barns verklighet i Manila.
Samarrangemang med The Tivoli.

23/10 19:30 Jazz: Laurin/Bergcrantz Project
2013 utsågs Anna-Lena Laurin av Sveriges Radio till Årets kompositör - Jazzkatten. Med anledning av denna utmärkelse beställde SR ny musik av Laurin och hon fick fria händer att sätta ihop sitt band - ett band som också skulle uruppföra beställningen. Bandet består av hennes make och trumpetaren Anders Bergcrantz, döttrarna och sångerskorna Rebecca och Iris, basisten Stefan Bellnäs samt världstrummisen Victor Lewis. Anders och Anna-Lena träffade Victor Lewis på Ystad Sweden Jazz-festival 2012. Anders och Victor framträdde tillsammans i Anders Bergcrantz Quintet och Anna-Lena var på plats som Ambassadör för festivalen. Anders trumpetspel och Victors trumspel fick Anna-Lena på fall. "En musikalisk mättnad infann sig - jag ville inte höra mer musik - Victor och Anders med band, hade levererat ett för mig fulländat uttryck som bet sig fast. Och då jag skulle välja musiker till mitt projekt, blev Victor Lewis mitt naturliga val", säger Anna-Lena. Kvällen innehåller även äldre nummer från Laurins penna, musik från de övriga familjemedlemmarna och från Victor Lewis. Medverkande: Anna-Lena Laurin - piano/ keyboard; Rebecca Bergcrantz - sång och sound; Iris Bergcrantz – sång; Anders Bergcrantz – trumpet; Stefan Bellnäs – bas; Victor Lewis - trummor. Samarrangemang med Jazz i Helsingborg.

13/11 19:30 Ane Brun
Förra året firade Ane Brun tio år som artist. Med turnén Songs & Rarities Solo Acoustic Tour Europe 2014 fortsätter firandet. Helt solo, med akustisk gitarr och sin vackra sång, framför hon en älskad repertoar. Efter tio år i rampljuset var det dags att summera. På de två samlingsskivornaSongs 2003–2013 och Rarities gav Ane Brun ut ett urval från tio års intensivt arbete. Sedan debuten med Spending Time With Morgan har mycket hänt. Anes låtar, som exempelvis Humming one of your songs och A temporary dive har hunnit bli moderna indieklassiker. Hon har släppt sex studioalbum, två liveskivor (och som sagt två samlingarna). Med all säkerhet kommer vi att få både rariteter och godbitar ur all denna produktion. Ane har sålt både guld och platina. Hon har också samarbetat med Ron Sexsmith, Peter Gabriel och Vince Clarke. Likt Robyn ger hon ut sina skivor på sitt eget bolag, i hennes fall Balloon Ranger Recordings. Som support ser vi Alice Boman, som i känsla, kraft och direkthet liknas vid Nina Simone. Samarrangemang med The Tivoli.

19/11 19:00 och 21/11 19:00 Opera: Romeo och Julia - Störst av allt är kärleken
De är unga och huvudlöst förälskade. Det enda de vill är att få vara tillsammans. Men deras familjer ligger i fejd med varandra och har inga planer på att försonas. Inte ens för kärlekens skull. Ingen av de inblandade inser konsekvenserna av sitt handlande förrän det är för sent. Romeo och Julia är förmodligen världens mest kända kärlekspar. Alltsedan Shakespeare skrev sin tragiska pjäs på 1590-talet har konstnärer, musiker och författare engagerats och inspirerats till egna verk. Den mest spelade operan är komponerad av Charles Gounod. Malmö Opera ger en intim och förtätad turnéversion av Charles Gounods opera Romeo och Julia. Det blir vacker musik, tårdrypande scener och den stora, stora kärleken. I rollerna: Greve Capulet Anton Eriksson Julia, Capulets dotter Susanna Stern Gertrud, Julias Amma Ethel Schelin Romeo Joachim Bäckström Broder Lorenzo/Hertigen av Verona Bengt Krantz

En samproduktion mellan Malmö Opera och Riksteatern i samarbete med Sveriges körförbund och Musik iSyd.
Den 16/10 håller Lars Walldov ett föredrag om tillkomsten och historiken bakom Romeo och Julia.

6/12 Heldag HIP HOP - Prep to Rep Vi ber att få återkomma med mer information….

Gratis lunchkonserter blir det enligt följande:
14/10 12:00 Lunchkonsert Malmö Musikhögskolan pianister Presentatör: Hans Pålsson.
11/11 12:00 Lunchkonsert Malmö musikhögskolas sångklass.
9/12 12.00 Lunchkonsert: Sundsgårdens folkhögskolas elever.

Helsingborgs Kammarmusikförening arrangerar följande konserter:
29/9 19:00 Sweet Plantain
9/10 19:00 Furst Igor