Ny historisk vandringsled är klar

Pressmeddelande från stadsledningsförvaltningen

Media bjuds in att följa med på promenad på den nya vandringleden. Torsdagen den 7 november klockan 12.00. Samling i korsningen Bruksgatan-Prästgatan i Helsingborg.

Den nya vandringsleden har fått namnet Eric Ruuths led. Vid promenaden inviger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande en modell av den gamla stadsteaterbyggnaden, som låg vid korsningen Bruksgatan-Prästgatan. Modellen är formgiven av konstnären Tomas Nordbäck.

– Med den nya vandringleden, som sträcker sig mellan Stortorget och Trädgårdsgatan, fortsätter vi att uppmärksamma Helsingborgs spännande historia. Den nya vandringsleden har fått namn efter den betydelsefulle industrimannen Eric Ruuth, som byggde upp Helsingborgs första industri. Genom vandringslederna fortsätter staden tillgängliggöra stadens historia för helsingborgare och besökare, säger Peter Danielsson.

Helsingborgs stadsteater 1877-1976
Arkitekten Adrian C Petersson ritade Helsingborgs gamla stadsteater. Byggnaden bestod av teaterns foajé, restaurang och café längst i söder och med publikingång mot Prästgatan. I mitten fanns den hästskoformade salongen med orkesterplats, parkett och balkonger. Mot norr scenhuset med tågvind och loger. Fasaderna var ljusa och med rundbågiga fönster. Teatern ansågs av många vara landets vackraste byggnad i sitt slag.1921 bildades AB Helsingborgs Stadsteater och blev då landets första teater i bolagsform med en fast ensemble utanför Stockholm.

Historiska vandringsleder – bakgrund
Kommunstyrelsen beslutade i april 2009 att fördjupa samarbetet mellan Helsingborgs stad och Gillet Gamla Helsingborg. En arbetsgrupp bildades för att öka kunskapen om Helsingborgs historia hos invånare och besökare. Ett inslag är historiska stadsvandringar. Med Eric Ruuths led har fyra av fem planerade leder skapats i centrala Helsingborg. I september 2010 invigdes Konsul Trapps led, i oktober 2011 Konsul Olssons led och i augusti 2012 Konsul Bernhard Ingelssons led.

För mer information kontakta:
Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande, telefon 042-10 50 87