Nya stadsdelen Oceanhamnen byggs på öar

Nya stadsdelen Oceanhamnen byggs på öar

På fredag den 29 augusti går den första detaljplanen för Oceanhamnen i Helsingborg ut på samråd. Den presenterar en stadsdel med bostäder, kontor, restaurang och handel. En kanal genom piren skapar den första ön i den urbana arkipelagen.

H+ är det största stadsförnyelseprojektet i Helsingborg i modern tid. Gamla hamn- och industriområden i södra centrala Helsingborg ska omvandlas till fyra nya stadsdelar. Först ut är Oceanhamnen som ligger vid det centrala hamninloppet.

- Efter ett intensivt planeringsarbete presenterar vi nu planerna för hur det gamla hamnområdet i Oceanhamnen ska utvecklas till en ny och spännande stadsdel precis vid vattnet. Vi ska skapa något helt nytt i Oceanhamnen, som ska bli en plats dit människor söker sig, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande.

- Detta är första pusselbiten i skapandet av en ny stadsdel från Helsingborg C till Ramlösa station med allt från bostäder och verksamheter till grönområden, säger Magnus Jälminger, stadsbyggnadsnämndens ordförande.

I Oceanhamnen skapas ett attraktivt område med cirka 320 bostäder och 30 000 kvadratmeter verksamhetslokaler nära vattnet och ett stenkast från Knutpunkten. En gång- och cykelförbindelse från Knutpunkten till ett centralt beläget torg i Oceanhamnen är en viktig länk för att knyta ihop området med centrum. I anslutning till förbindelsen planeras en park i torrdockan. Med en kanal genom piren, där småbåtar kan passera, skapas den första ön i den urbana arkipelagen.

- Fokus under detaljplanearbetet har varit att skapa ett område som har kvaliteter för alla med bostäder, kontor, torg, park i dockan, kanal och kajpromenad och där det allra viktigaste innehållet är människorna. Människorna som bor där, människorna som arbetar och studerar där och människorna som vill tillbringa sin tid där, säger Karin Kasimir, planarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen.

Samrådstiden pågår 29 augusti-26 september
Detaljplanen visas upp för helsingborgarna inom ramen för det formella samrådet och där intresserade har möjlighet att lämna synpunkter på förslaget. Samrådet startar fredagen den 29 augusti med en bemannad utställning på Framtidsrummet, Södergatan 13 klockan 13-19 samt samrådsmöte och presentation klockan 18. Det finns även en utställning på Dunkers kulturhus från fredag till söndag 29-31 augusti under ordinarie öppettider. Från måndag den 1 september till 26 september finns utställningen på stadsbyggnadsförvaltningen.

Mer information finns på helsingborg.se/oceanhamnen

För mer information kontakta Helsingborgs stad:
Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, telefon 042-10 50 87
Magnus Jälminger, stadsbyggnadsnämndens ordförande, telefon 042-10 39 91