Över tusen nya jobb har skapats i Helsingborg

Antalet sysselsatta i Helsingborg har ökat med mer än 1 000 personer under 2015 jämfört med 2014. Det visar färska siffror från Statistiska Centralbyrån, SCB.

Antalet sysselsatta i Helsingborg ökade under 2015 med 1 085 personer – jämfört med 2014 – och nådde därmed över 69 000. Det visar färska siffror från Statistiska Centralbyrån, SCB.

Enligt SCBs siffror ökade därmed andelen sysselsatta i Helsingborg från 72,2 procent år 2014 till 72,7 procent för 2015.

– För att Helsingborgs starka tillväxt med nya invånare ska vara långsiktigt hållbar är det viktigt att nya jobb skapas. Det är avgörande för sammanhållningen i staden, för stadens ekonomi och för människors frihet, därför är ökningen glädjande, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M) och pekar på att ökningen av sysselsättningsgraden dessutom måste ses mot bakgrund av att Helsingborgs befolkning ökat rejält de senaste åren.

I statistiken för antalet sysselsatta i Helsingborg räknas inte de personer in som pendlar från Helsingborg till Danmark för att arbeta.

– Om vi även räknar in de cirka 1 200 pendlarna till Danmark har Helsingborg en sysselsättningsgrad upp emot 74 procent, men vi är inte nöjda. Helsingborg bör ha en sysselsättningsgrad som är i nivå med eller högre än övriga Sverige, säger Anna Jähnke, ordförande i arbetsmarknadsnämnden.

Antalet arbetspendlare ökar
Även pendlingen över kommungränserna ökar: Omkring 7 000 fler personer reser dagligen till Helsingborg för att arbeta än vad som pendlar från staden. Totalt har staden 24 000 inpendlare att jämföra med 17 000 utpendlare.

– Det är också intressant att det totala antalet arbetspendlare till och från Helsingborg ökat med mer än 700 personer – eller med 1,6 procent. Detta visar att Helsingborg är en del av en integrerad arbetsregion, säger Peter Danielsson.

Sett till en tioårsperiod har den totala in- och utpendlingen ökat med nästan 10 procent. Under samma period har det så kallade inpendlingsnettot ökat med 900 personer.

Sett till hela riket har antalet sysselsatta av den arbetsföra befolkningen stigit från 77,3 procent för 2014 till 77,9 procent år 2015. I Skåne har antalet sysselsatta gått från 72,4 procent 2014 till 73,1 procent för 2015.

För mer information kontakta:
Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, Helsingborgs stad, telefon 042-10 50 87.
Anna Jähnke, ordförande arbetsmarknadsnämnden, Helsingborgs stad, telefon 0732-31 12 93.
Jesper Theander, arbetsmarknadsdirektör, Helsingborgs stad, telefon 0733-90 96 69.
Michael Fransson, näringslivsdirektör, Helsingborgs stad, telefon 0732-31 53 00.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.