Pop, reggae och tung metall på en av festivalens nya scener

Tjugofyra lokala och nationella akter presenteras på festivalens nya inomhusscener i The Tivolis lokaler. Fokus kommer att ligga på pop, rock och musikens badboy metal.

The Tivolis lokaler blir ny scenplats under årets festival. Festivalens enda inomhusscener: Tivoli och Cirkus kommer att presentera inte mindre än tjugofyra akter. Uppträder gör allt från lokala talangfulla Helsingborgsband till nationella storheter såsom Jenny Wilson, Jonathan Johansson, Gustav & The Seasick Sailors, Bullet och Florens Valentin. Programmet blir en blandning av nytt och redan etablerat.

Popgenren kommer i år domineras av Gustav and the Seasick Sailors, en samling musiker som drivs av sångaren och låtskrivaren Gustav Haggren. Bandet bildades 2004 då de också släppte första skivan "Vagabonds Polka" på skivbolaget Marilyn Records. Deras singlar "Nightlife" och "Vagabonds Polka" har fått uppmärksamhet och spelats på både MTV och ZTV. I popmusikens fotspår går även Painted Voice med sin stilrena popmusik och sina fantastiska melodier. Andra popartister The Tivolis scener kommer att bjuda på är Jonathan Johansson, Lights, Ladah, Loud Lulu och Helena Arlock.

Pop med inslag av rock bjuder bandet Legato på och vill man ha mer drömlik rock ska man lyssna på Maldo som går i samma anda som Muse och Mew. Odåga är rätt band om man ute efter bluesig kramande rock och Urban Mind fångar in dig i sin västkustrock.

Festivalens reggaeinslag bjussar svängiga Kindred på och Helsingborgsbandet Blomma på Lyra lämna dig med ett glatt tunggung.

Den tyngre metallen kommer Zero Tolerance att stå för i år. Bandet som blandar trash metal med svensk hederlig death metal lämnar garanterat besökaren i en progressiv explosion. Metalälskaren erbjuds även Sins in Vain, Faithful Darkness, Make A Mess, Dawn of Glory, Ignostic Reign och Hearts Alive. ABF och Studiefrämjandet är även i år samarbetspartners.

Sedan tidigare klara artister för Helsingborgsfestivalen: Salem al Fakir, Moneybrother, Miss Li, Rix FM Festival, Melody Club, Joddla med Siv, Jonathan Johansson, Florence Valentin, Eldkvarn, Svenska Akademin, Jenny Wilson, Erik Hassle, Bullet, Bai Bang, Festkommittén, The Decades, Balthazaar, Boogie Fever, Prebens Pågar, Zippy Zoo och Deluxe. Vi kommer även att få höra Bring it on och Attendo från Företagsrock, Men of Mystery, Unite 5, Los Legendos, Beatstones, Kören Happy 60's, The Hippiecondrics, Midnight, The Boogie Dukes, Stenen Kryper, The Neats, Dustman Anderson's, Scintops, This Was, Empty Hearts och Mod Experience. Se även www.helsingborg.se/festival

För mer information:
Bertil Alm