Lekplatsen i Slottshagen under uppbyggnad. Foto: Åse Brunnström

Pressinbjudan: Vi inviger Helsingborgs största lekplats i Slottshagen

På lördag den 3 december klockan 14-16 inviger vi den efterlängtade medeltidslekplatsen i Slottshagen med pompa och ståt! Barnen kan prova på bågskytte, klättra upp i ett Kärnantorn i miniatyr, rida på en ponny eller en jätteråtta. Välkommen att medverka!

Lekplatsen i Slottshagen är Helsingborgs största lekplats och mycket efterlängtad. Den är utformad i medeltidstema eftersom Helsingborgs äldsta delar har funnits runt Kärnan som också har inspirerat designen.

- Vi har utgått från barnens perspektiv när vi har utformat lekplatsen och valt lekaktiviteter som våra lekexperter har önskat sig i tidigare samtal med oss. Efterfrågan har varit stor vad gäller balansslingor, klättring och gungor, något vi satsat på här. Lekplatsen är även utformad för olika behov med bland annat en tillgänglighetsanpassad gungdel och med ramper till delar av leken, säger Johanna Elgström, landskapsarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen.

- Lekplatsen i Slottshagen är stadens största och den har verkligen blivit fin. Det är trevligt att lekplatsen knyter an till och synliggör stadens historia för barnen och extra roligt är det att barnens tankar och åsikter har fått forma den, säger Christian Orsing, stadsbyggnadsnämndens ordförande.

Program:
14.00 Christian Orsing, stadsbyggnadsnämndens ordförande inviger lekplatsen.

14.10 Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare, Johanna Elgström och Pamela Sjöstrand, projektledare, berättar om projektet och idén bakom lekplatsen.

14.15-16.00 Ponnyridning och prova-på-skytte i nära anslutning till lekplatsen.

Du hittar alla lekplatser i Helsingborg på helsingborg.se/lekplatser

Välkommen!

För mer information kontakta:
Johanna Elgström, landskapsarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen
Tel: 042-10 53 42, e-post: johanna.elgstrom@helsingborg.se

Christian Orsing (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.