Studenterna får tre gånger så mycket plats

Studieplatser, sittningssal och gott om rum för alla studentföreningar. Det nya studenthuset Helsingborgen har det mesta som studenternas förra hus, Konsul Perssons villa, saknade. När kårhuset invigs den 6 april tas ett stort steg i utvecklingen av campusområdet på Söder.

Gustav Adolfs församlingshem har legat på Furutorpsvägen sedan 1942. Men församlingshemmets personal ville ha en lokal närmare sin kyrka. Och för två år sedan röstade kyrkofullmäktige ja till att sälja församlingshemmet till Helsingborgs stad. Nu har byggnaden renoverats och rymmer sittningssal, studieplatser, tillagningskök och gott om rum för studentföreningarna och deras studiesociala aktiviteter. Ytan är 3200 kvadratmeter, att jämföra med 1200 kvadratmeter i studenternas tidigare kårhus Konsul Perssons villa eller ”Villan” som den kallas.

– Helsingborgen ger oss möjlighet att engagera fler studenter i föreningarna eftersom vi får mer plats och bättre kontor att jobba i. Studieplatser är också något som verkligen behövs, säger Lotta Angel, ordförande i MIH-student.

Johan Cederberg som är Agoras ordförande, håller med.

– Jag tror att det kommer vara positivt för studenternas verksamheter men också för stadsdelen som utvecklas mot mer mångfald. Det kan leda till att nya verksamheter poppar upp på Söder, till exempel caféer och restauranger, säger han.

Sedan tidigare finns ett studentboende på Bryggaregatan på andra sidan Furutorpsplatsen. En bit bort på Furutorpsgatan ligger studenthemmet Amerika Södra. Och ytterligare ett byggs just nu alldeles intill det nya kårhuset.

– Helsingborgens placering nära både studenthem och campus gör det tillgängligt och stärker studentnärvaron på Söder. Jag hoppas att huset ska bli ett nav i det nya campusområdet som håller på att växa fram, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M).

­­­­­­­

Den officiella invigningen av Helsingborgen sker onsdagen den 6 april klockan 17.30 utanför huset på Furutorpsvägen. Då kommer bland andra kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M) att tala. Vid det här tillfället finns möjlighet att fotografera/filma invigningen utanför huset.

Ett invigningskalas för kringboende hålls lördagen den 9 april klockan 10.00–15.00 på Furutorpsplatsen och inne i studenthuset. Då finns det möjlighet att fotografera/filma inne i huset.

Kontaktpersoner:

Peter Arvebro, näringslivsutvecklare: 0702-10 54 24