Till Oscar och Gisela Trapps minne

Till Oscar och Gisela Trapps minne

Tisdag 30 augusti från 14:00
Fredriksdal museer och trädgårdar, Helsingborg

30 augusti 2016 är det hundra år sedan konsul Oscar Trapp avled på sitt kära Fredriksdal. Två år senare donerade änkan Gisela Trapp Fredriksdal med tillhörande marker till Helsingborgs stad, med villkoret att ett friluftsmuseum skapades.

För att hedra minnet av Oscar Trapps bortgång och för Gisela Trapps beslut om att skänka Fredriksdal till Helsingborgs stad delar kulturnämnden årligen ut utmärkelsen Till Oscar och Gisela Trapps minne. Utmärkelsen går till ”person eller organisation som gjort enastående kulturvårdande insatser inom Helsingborgs stad”
Pristagaren får 10 000 kr, ett diplom och, som ett mer handfast bevis på utmärkelsen, en vacker mässingslampa.

Årets utmärkelse tilldelas Råå museiförening. Motiveringen lyder:
”Råå museiförening bedriver en viktig och angelägen verksamhet som speglar sjöfartens- och fiskets historia såväl som utvecklingen av Råå fiskeläge och samhälle. Verksamheten, som är välbesökt och populär, präglas av kvalitet med basutställning, årliga tematiska utställningar och arrangemang. Föreningen har en tydlig förankring i Råå och är en uppskattat resurs för lärare och elever i Helsingborgs skolor.”

Vi hälsar dig välkommen tisdag 30 augusti att möta 2016 års pristagare, vid en ceremoni på Fredriksdal. Vid samma tillfälle får du också veta mer om vad begreppet konsul stod för och om herrskapet Trapp.

Programmet ser i sin helhet ut enligt följande

14:00 Guidning på Fredriksdal i Oscar Trapps fotspår. Start i Kulturmagasinet och avslut vid herrgårdens minnesutställning.

16:00 Kulturnämndens ordförande Kristian Andersson delar ut priset till Oscar och Gisela Trapps minne utanför herrgården. Förfriskningar serveras.

16:45 Axel Hultman håller föredrag i Kulturmagasinet om Helsingborg och konsulernas epok.

17:45 Ytterligare en guidning i Oscar Trapps fotspår.

Arrangemangskontakt:
Charlotte Alheim