Upplev Sofiero med ny audioguide

Nu kan besökare till Sofiero slott och slottsträdgård få en privat guidad tur när de vandrar runt bland planteringar, skulpturer och kungliga sommarminnen. Med 61 olika lyssningspunkter, placerade över hela anläggningen, är Sofieros nya audioguide på plats.

Audioguiden innehåller mer än 2,5 timmar av information och berättelser.  Det handlar om Sofieros historia, kungligt sommarliv, olika personligheter som verkat på Sofiero, trädgårdens framväxt, de olika rabatterna och planteringarna, ett antal av Sofieros ovanliga och exotiska träd samt alla de 23 skulpturer som finns i parken. Man väljer själv vad man vill lyssna på och hur mycket.

Allt material har skrivits och lästs in av Sofieros tidigare guide, Nina Wenedikter. Än så länge finns audioguiden bara på svenska, men på sikt hoppas vi kunna erbjuda även en engelsk version.

Audioguiden har kommit till stånd tack vare Dataton AB som står för tekniken samt generöst bidrag från den ideella föreningen Sofiero Vänner.

Audioguiden finns i entrén och kostar 50 kr att hyra. (entrén är stängd på midsommarafton)

Välkomna att lyssna!

För mer information, kontakta Sofieros platschef, Annika Malmgren, tel 042-10 45 46 el annika.malmgren@helsingborg.se