Wihlborgs planterar 1 av de 32 träd de ska plantera i Helsingborg. Bild: Helsingborgs stad

Urbana träd ska förbättra luftkvaliteten i Helsingborg

Helsingborg växlar under 2020 ytterligare upp arbetet med att använda träd som naturliga reningsverk. Staden planterar 2020 minst 8000 träd och utmanar samtidigt invånare, företag och föreningar att bidra med egen trädplantering.

Helsingborgs stad gick hösten 2019 med i Trees in Cities Challenge, en världsomfattande kampanj där FN vill öka antalet träd i världens städer. FN valde ut 6 städer i världen att fronta kampanjen och Helsingborg var en av dem. Genom sitt deltagande vill staden bidra till att använda träd som ett sätt att förbättra klimatet. Samtidigt uppmanas invånare, företag och föreningar att också hjälpa till att göra Helsingborg till en grön förebild.

Stadens trädplantering rullar nu på och vi har, eller planerar att, plantera:

• 24 högstamsträd på Pilshultsvägen
  • 30 högstamsträd på Gräddögatan i Rydebäck
  • 2 magnolior i Ramlösa Brunnspark
  • 3 vitoxlar på Övre Nytorgsgatan
  • 4000 plantor i grönstråk i Mariastaden
  • 4000 plantor i Rydebäck

Träd i Helsingborg täcker tillsammans ungefär 14 procent av staden. Det motsvarar nära 39 kvadratkilometer bladyta. Bladytan relaterar bland annat till hur effektiv borttagningen av föroreningar i luften är.

- Träd är en ovärderlig resurs i vårt arbete mot klimatförändringar. Jag tror många känner till att de binder koldioxid och renar luften men de bidrar till så mycket mer, inte minst till goda livsmiljöer och trivsel för såväl människor som djur, säger Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare.

Andra värden som träden står för är att de minskar effekten vid översvämningar, de minskar mängden kol i atmosfären genom att binda den i sin vävnad och de ökar den biologiska mångfalden. De ger oss också skugga och bidrar till en vacker miljö.

Sedan stadens utmaning gick igång har 108 privatpersoner registrerat sina nyplanterade träd. Ett av de företag i Helsingborg som antagit stadens utmaning är Wihlborgs fastigheter, som idag planterat det första av de 32 träd som de ska plantera i Helsingborg.

- Som Helsingborgs största fastighetsägare har vi ett stort ansvar för att bidra till stadens utveckling, och det gör vi på många olika sätt. Vi gör det förstås genom utveckling av nya och befintliga fastigheter, men också genom att skapa attraktiva och hållbara stadsmiljöer. Vi har själva ett stort hållbarhetsfokus och därför känns det självklart att vi också ska vara med och bidra till Helsingborgs insats i FN:s Trees in Cities Challenge. Vi kommer att plantera 32 träd, ett för var och en av Wihlborgs medarbetare i Helsingborg, säger Magnus Lambertsson, regionchef på Wihlborgs i Helsingborg.

Top 5 för de vanligast förekommande träden i Helsingborg:

1. Skogsek, Quercus robur
  2. Avenbok, Carpinus betulus
  3. Bok, Fragus sylvatica
  4. Fågelbär/körsbär, Prunus avium
  5. Vårtbjörk, Betula pendula

Invånare, företag och föreningar som vill vara med och hjälpa både klimatet och Helsingborg i trädutmaningen kan registrera de träd de planterar på https://h22.se/alskatrad/

Läs mer om Trees in citys challenge: https://treesincities.unece.org/

För mer information kontakta:

Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare, stadsbyggnadsförvaltningen
Telefon: 042-10 58 95. E-post: martin.hadmyr@helsingborg.se

Elias Halling, landskapsarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen
Telefon: 042-10 58 34. E-post: elias.halling@helsingborg.se

Magnus Lambertsson, regionchef Wihlborgs fastigheter i Helsingborg
Telefon: 042-490 46 73. E-post: magnus.lambertsson@wihlborgs.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.