Utbildningsmässa ska locka fler i nordvästra Skåne att ta studievägen till jobben

Hur ser ditt framtida jobb ut och vilken utbildning krävs? En gemensam utbildningsmässa den 9 maj vill väcka nyfikenhet för studier. Representanter för kommunala vuxenutbildningar, Arbetsförmedlingen och Yrkeshögskolan i Helsingborg är på plats för att informera, inspirera och svara på frågor. Alla intresserade är välkomna och det är inget krav att vara arbetssökande.

Mässan anordnas av Helsingborg stad i samarbete med Arbetsförmedlingen och Familjen Helsingborg (Bjuv Båstad Helsingborg Höganäs Klippan Landskrona Perstorp Svalöv Åstorp Ängelholm Örkelljunga). Det är första gången kommunerna och Arbetsförmedlingen gör en gemensam satsning kring jobb och utbildning.

Det finns en bra efterfrågan på arbetskraft inom många branscher, men samtidigt har många arbetssökande ett utbildningsbehov.

I mars var antalet arbetslösa i Skåne med högst förgymnasial utbildning drygt 20 300 personer, det vill säga nästan 33 procent av samtliga arbetslösa. Arbetslösheten för denna grupp var 27,2 procent. Arbetslösheten för personer med gymnasieutbildning var 8,6 procent och för personer med eftergymnasial utbildning 6,6 procent.

Tid: Helsingborg Arena
Plats: tisdag 9 maj klockan 13-16

Klockan 13:15 och 14:30 berättar Vesna Mellström, företagsrådgivare på Arbets-förmedlingen om utsikterna på arbetsmarknaden och aktuella bristyrken utifrån senaste arbetsmarknadsprognosen.

För mer information
Cecilia Eliasson, leverantörsuppföljare, Arbetsförmedlingen, telefon 010-486 85 09
Susanna Honegger, koordinator vuxenutbildning, arbetsmarknadsförvaltningen i Helsingborgs stad, telefon 073-231 53 96
Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, 010-486 9720

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.