Välkommen till information om hur Helsingborgs stad ordnar bostäder åt nyanlända

I januari röstade riksdagen ja till en ny lag som innebär att alla kommuner är skyldiga att ta emot nyanlända. Helsingborgs stads andel under 2016 är 228 personer. En del i mottagandet är att ordna bostäder – en uppgift som kräver såväl samarbete som en bred palett av lösningar.
Välkommen till en kort information om hur Helsingborgs stad arbetar med bostäder åt de personer som staden anvisats i år, samt om hur staden arbetar med att integrera dem i samhället.

Den 1 mars trädde den lag i kraft som tvingar samtliga kommuner att ta emot ett visst antal nyanlända som fått uppehållstillstånd i Sverige. Helsingborg anvisades 228 personer för 2016.

– Helsingborg har redan i dag en stor del invånare som flytt från andra länder. För att bereda plats åt ytterligare 228 nyanlända, samarbetar nu stadens bolag och förvaltningar för att tillsamman hitta de bästa lösningarna; för flyktingarna och för staden, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

När: Tisdagen den 19 april, klockan 08:15-09:00.

Var: Borgmästarrummet, Rådhuset, Helsingborg.

Medverkande: Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande, Helsingborgs stad.
Richard Lundberg (M), ordförande, fastighetsnämnden, Helsingborgs stad.
Anna Jähnke (M), ordförande, arbetsmarknadsnämnden, Helsingborgs stad.

Var vänlig och meddela din medverkan till Mattias Hennius, pressansvarig, Helsingborgs stad, tel 0733-61 24 77 eller mattias.hennius@helsingborg.se. Detta så att du kan vara anmäld i receptionen redan när du kommer.