Wendy Francis från podden Arga Flickor inviger HBG Tillsammans den 21 mars på Stadsbiblioteket. Foto: Julia Jane Persson

Wendy Francis inviger HBG Tillsammans - ett nytt samarbete för inkludering i Helsingborg

Den 21 mars arrangeras det första evenemanget för att främja dialog och samarbete för mänskliga rättigheter i Helsingborg. Ni möter då bland andra Wendy Francis, känd föreläsare med den uppmärksammade podden Arga Flickor.

I januari antog kommunfullmäktige i Helsingborg Plan för lika möjligheter, för att se till att Helsingborg blir en öppen och inkluderande stad. Ett led i detta är HBG Tillsammans, ett samarbete mellan Helsingborgs stad och lokala studieförbund. Det handlar om att samla stadens krafter för en inkluderande stad och att främja dialog och samarbete mellan aktörer som verkar för mänskliga rättigheter.

– Det finns så många goda krafter i Helsingborg som redan jobbar mot diskriminering, både i föreningslivet och bland privata aktörer. Vad vi hoppas skapa är en naturlig samlingsplats, med utgångspunkten att tillsammans är vi starkare, säger Maria Norberg, projektledare för Plan för lika möjligheter, Helsingborgs stad.

HBG Tillsammans planerar för två träffar per år. Den första träffen är på temat rasism, men HBG Tillsammans kommer under framtida möten att försöka belysa samtliga diskrimineringsgrunder*.

– För studieförbunden känns detta som en fantastisk möjlighet att få utbyta erfarenheter och jobba tillsammans för förändring. Genom detta hoppas vi gemensamt skapa ett Helsingborg där alla känner sig hemma, säger Josefine Thorén, projektledare för Tillsammans, ett samarbete mellan Helsingborgs studieförbund.

Tisdagen den 21 mars medverkar inspirationstalaren Wendy Francis och Spoken Word-poeterna S.T.I.C.S. Arrangemanget hålls klockan 16:00-18:00 på Café Birger på Stadsbiblioteket. Det är kostnadsfritt och för alla. Vi bjuder på fika. Lokalen är tillgänglig, tillgänglighetsanpassad toalett och hörslinga finns. Anmälan görs till josefine.thoren@folkuniversitetet.se. Uppge namn och eventuella matallergier, tillhör du en organisation uppge gärna detta.

För mer information kontakta:

Maria Norberg, projektledare, Helsingborgs stad, telefon: 0734-22 48 13

Josefine Thorén, projektledare, Folkuniversitetet, telefon: 0700-85 63 25

Läs mer om Plan för lika möjligheter

Det finns sju diskrimineringsgrunder i svensk lag: kön, ålder, funktionsvariation, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, könsidentitet eller uttryck.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.