Rolf Martinsson blir composer in residence för HSO

Helsingborgs Symfoniorkester (HSO) har engagerat Rolf Martinsson, tonsättare och professor i komposition vid Musikhögskolan i Malmö, som composer in residence under tre säsonger, 2014-2017. Om samarbetet med HSO säger Martinsson: "Mitt första samarbete med en professionell orkester skedde 1981 just med HSO. Jag är oerhört glad över att få möta denna lysande orkester
i ett treårigt samarbete, en orkester med utsökt teknisk och klanglig potential som sträcker sig från det intima uttrycket till det mättade symfoniska. En önskedröm för en tonsättare att få tillgång till denna mångfacetterade kolorit och tekniska briljans!".

"Rolf Martinsson är i högsta grad uppskattad av vår publik och av orkestern. Med Rolf har vi en kreativ och varm relation som tillför vårt hus stor kompetens och genom honom får vi en levande länk till den nya generationen tonsättare när vi varje år möter kompositionsstudenterna vid Musikhögskolan i Malmö. Rolf fungerar även som vår lektör genom att hjälpa oss bedöma partitur som skickas till oss. Vid framförandena av hans musik kommer han i pre concert talks att berätta om komponerandets schatteringar och innersta väsen. Rolf och jag har en gemensam pedagogisk idé om hur vi kan nå ovana lyssnare med den nya musiken och ge inblickar i hur musik skapas." säger Bo Aurehl, orkesterns VD.

Cirka 15 verk av Martinsson kommer att uppföras. Två av dem är beställningar med uruppföranden. Det ena verket, för sopran och stråkorkester med Lisa Larsson som solist, är en sambeställning mellan HSO och andra svenska och internationella orkestrar. Det andra verket är ett orkesterverk. Utöver dessa framförs en del av Martinssons orkester- och stråkorkesterverk samt
solokonserter, vilket ger en bred bild av hans tonsättargärning.

HSO har framfört Martinssons musik i Konzerthaus, Wien och i januari 2013 gav HSO, Martin Fröst och Andrew Manze den österrikiska premiären av klarinettkonserten Concert Fantastique i ett fullsatt Festspielhaus i Salzburg.

Rolf Martinsson är en av Sveriges ledande tonsättare och hans verk spelas i hela världen. Samarbetet med Håkan Hardenberger i trumpetkonserten Bridge banade väg för det internationella genombrottet i slutet av 1990-talet. Hans samarbeten inkluderar internationellt ledande solister som Lisa Larsson, Anne Sofie von Otter och Martin Fröst och dirigenter som Stefan Solyom, Andrew Manze, Alan Gilbert, Andris Nelsons och Neeme Järvi. Martinsson samarbetar bland annat med alla de nordiska orkestrarna och the BBC SO, Wiens Radioorkester, Philharmonia Orchestra och Cleveland Orchestra. Hans musik är bland annat framförd i Musikverein och Konzerthaus, Wien, Philharmonie, Berlin, Großes Festspielhaus, Salzburg, Teatro La Fenice, Venedig, Suntory Hall, Tokyo och Carnegie Hall, New York City.

Tonhalle-Orchester Zürich har initierat en stor sambeställning för sopran och orkester med Lisa Larsson som solist, i samarbete med Philharmonia Orchestra, Royal Festival Hall, London, Nederländska Filharmoniska Orkestern, Concertgebouw, Amsterdam, Helsingfors Filharmoniska Orkester och Göteborgs Symfoniker.

Konserthuset i Helsingborg är en funkisbyggnad med lovordad akustik och ett brett program för små som stora med artistelit, konserthuskör och inte minst Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent och världsviolinisten Andrew Manze.