Symfoniorkester spelar för shoppande helsingborgare

Snart kommer citybesökare i Helsingborg att kunna koppla av till musik från stadens symfoniorkester.

After shopping-konserter är ett nytt arrangemang och bygger på ett samarbete mellan Helsingborg Citysamverkan och Helsingborgs Konserthus och Symfoniorkester.

– Helsingborgs city har mycket att erbjuda som mötesplats. På en destination samlas många olika aktiviteter. Att samverka på detta sätt mellan handel och kulturyttringar är något nytt och spännande som vi hoppas ska glädja alla. Gehöret från Helsingborgs Citybutiker är väldigt positivt och alla var snabba med att delta i projektet, säger Cecilia Reinholdsson vid Citysamverkan.

Tillsammans satsar parterna på att locka citybesökarna till en timmes skön musik efter shoppingen i cityområdet. Den första konserten blir lördagen den 11 januari kl 15.30 och ytterligare två lördagar finns inbokade i mars och i maj.

– Vi har redan diskuterat att ge konserter på lördagar, så när Citysamverkan tog kontakt med oss, gick det i linje med våra tankar. Folk är ju ute på stan för att shoppa, fika och umgås. Nu erbjuder vi en skön stund med vacker musik innan man håller lördagskväll. Konserthuset vill medverka till en levande stadskärna, och musiken ska vara en del av Helsingborgs city, säger Konserthusets vd Bo Aurehl.

PREMIÄR! Lördag 11 januari kl 15.30, Konserthuset.  After Shopping-konsert med HSO tillsammans med dirigent Clemens Schuldt och sopransolist Susanna Andersson.

29/3 15.30, Konserthuset. After Shopping-konsert med HSO tillsammans med dirigent Maria Badstue och solist Fredrik Ljungberg, trumpet.

Lördag 24 maj kl 15.30, Konserthuset. After Shopping-konsert med HSO under
ledning av förste gästdirigent Pier Giorgio Morandi.

Programmet finns på www.helsingborgskonserthus.se

Helsingborg Citysamverkan är ett samarbete mellan Cityföreningen, Fastighetsägarna och Helsingborgs stad.

Cecilia Reinholdsson, Helsingborg Citysamverkan 0761-63 22 42

Bo Aurehl, Helsingborgs Symfoniorkester & Konserthus 0705 – 69 17 65

Konserthuset i Helsingborg är en funkisbyggnad med lovordad akustik och ett brett program för små som stora med artistelit, konserthuskör och inte minst Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent och världsviolinisten Andrew Manze.