Förnyelse- och utvecklingsarbetet är i full gång på Närlunda för att fler Helsingborgare ska kunna erbjudas möjlighet att flytta till ett Närlunda med mer varierat utbud av bostäder.

Halvvägs för framtidens Närlunda - dags för Helsingborgshems nästa kliv mot visionen med 900 bostäder och mötesplatser för hela Helsingborg

Sedan Höjdpunkten stod klart med 22 våningar år 2014 har ombyggnads- och moderniseringsprojekten på befintliga bostäder på Närlunda pågått i jämn takt. Nu ser Helsingborgshem att stadsdelsutvecklingsprojektet på Närlunda har kommit halvvägs och det närmar sig att gå in i en ny period som fokuserar på att gå från dagens cirka 600 bostäder till 900. Denna ”milstolpe” uppmärksammas med områdesaktiviteter den 24 maj.

Sedan flera år pågår ett förnyelse- och utvecklingsarbete i form av nybygge, ombyggnader och renoveringar på Närlunda. Den långsiktiga målsättningen är att skapa bättre boendemiljö och fler bostäder i området. Flera av husen är byggda i början av 70-talet och löpande renovering både invändigt och utvändigt sker kontinuerligt.

- Vi har kommit en bra bit med våra renoverings- och ombyggnadsprojekt. De så kallade ”Höghusen” har fått ett välbehövligt lyft genom nytt exteriört uttryck och utseende. Nu fortsätter vi med renovering av husen på Närlundavägen 18-24 där det bland annat blir nya balkonger och fasadrenovering och i slutet av året planerar vi att börja renovera husen på Närlundavägen 10, 6 och 2, berättar Gunnar Blomé, projektchef stadsutveckling Helsingborgshem.

För att fler Helsingborgare ska kunna erbjudas möjlighet att flytta till Närlunda är tanken att skapa en blandad stadsbebyggelse med ett mer varierat utbud av bostäder. Det möjliggör också boendekarriär inom området för redan boende. Här är avstyckning av radhus ett exempel på hur Helsingborgshem bidrar till en blandning av upplåtelseformer.

- Närlunda har ett väldigt attraktivt citynära läge med cirka 1 km till Knutpunkten. Ett stenkast från stadens livliga puls finns en grön och lummig miljö som vi vill utveckla tillsammans med Helsingborgs stad och de boende i en ny områdespark. Vi ser gärna att Närlunda tydligare kopplas samman med omgivande strukturer och in mot centrum. För oss är samarbetet med Helsingborgs stad jätteviktigt och gemensamt har vi exempelvis nyligen anställt en projektledare som bl.a. jobbar med arbetsmarknadsinsatser, berättar Lars Hansson, styrelseordförande Helsingborgshem.

Samtidigt som ombyggnadsprojekten har pågått har Helsingborgshem skapat ett nytt områdeskontor, ny lokal till Fritids och en ny hyresgästlokal. Det händer mycket positivt på Närlunda och därför passar Helsingborgshem nu på att bjuda in boende i området, allmänhet och politiker till områdesaktiviteter onsdagen den 24 maj.

- Vi vill att fler ska upptäcka vad Närlunda har att erbjuda och öka kännedomen om området. Därför bjuder vi in till olika aktiviteter där man till exempel kan att åka högt upp i Höjdpunkten, följa med på en guidad stadsdelsvandring eller besöka den årliga utomhusbion. Det kommer också finnas möjlighet att se vårt nya områdeskontor, den nya hyresgästlokalen med fantastiskt fina matlagningsmöjligheter, Fritids nya fina lokal och en ny tvättstuga, avslutar Gunnar Blomé.

För frågor kontakta:
Gunnar Blomé, Projektchef stadsutveckling Helsingborgshem
Tel. 0730 – 70 09 10

Detta händer på Närlunda torsdag den 24 maj:

• ÅK HÖGST UPP I HÖJDPUNKTEN - 86 meter över havet.
  • HÄNG MED PÅ STADSDELSVANDRING - Tema: 60- & 70-talens arkitektur och dagens utveckling mot ett mer varierat utbud av bostäder. Guide Gunnar Blomé, Helsingborgshem.
  • Stadsdelsmammorna 2.0 bjuder på plockmat från olika matkulturer.
  • UTOMHUSBIO - Vi visar Legenden om Tarzan och bjuder på popcorn. Varför inte ta med familjen och en filt för en mysig kväll tillsammans?
  • ÖPPEN VISNING av Helsingborgshems nya områdeskontor, hyresgästlokalen och Block 15 (mötesplats för ungdomar).