Områdesfestivalen EAST ska locka besökare till nordöstra staden

Områdesfestivalen EAST ska locka besökare till nordöstra staden

Söndagen den 15 september anordnar Helsingborgshem områdesfestivalen EAST på Drottninghög. EAST ersätter de tidigare områdesdagarna för bostadsområdena Dalhem, Drottninghög och Fredriksdal och anordnas i samarbete med lokala föreningar, företag och Helsingborgs stad.

- Vi ville hitta ett sätt att öka flödet genom stadsdelarna och öka gemenskapen i våra bostadsområden. Syftet med EAST är att knyta samman de nordöstra stadsdelarna med övriga Helsingborg genom att visa upp stadsdelarna ur ett positivt perspektiv. Vi hoppas att det kommer såväl boende i områdena som besökare från övriga Helsingborg, säger Sara Dirawi, projektledare hos Helsingborgshem.

Fokus på mat och underhållning

EAST är ett nytt koncept med fokus på mat och underhållning. I år är temat social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Dagen bjuder på bland annat smakprovningar av närodlade produkter, uppträdanden, tävlingar, loppis, barnaktiviteter, sportaktiviteter och mycket mer.

- Vi kommer bland annat att ha en matlagningstävling med ekologiska produkter där deltagarna får tävla mot några av Helsingborgs bästa kockar. Vi kommer också ha flera aktiviteter som knyter an till temat hållbarhet, som loppis, odling och återbruk. Med hållbarhet som tema hoppas vi öka medvetenheten hos besökarna, säger Sara Dirawi.

EAST arrangeras söndagen den 15 september klockan 12–16 på grönområdet vid Drottninghögsbadet. Det är gratis inträde och öppet för alla.

För mer information, kontakta:

Sara Dirawi, projektledare EAST
easthbg@helsingborgshem.se