En av aktiviteterna är den 40 meter långa vattenrutschkanan som är populär bland barnen.

Svalka och vattenlek vid Drottninghögsbadet – passa på innan säsongen är över

Trots att det inte går att bada på Drottninghögsbadet i sommar är det full aktivitet med spännande vattenlekar och badklädda barn på grönområdet utanför badet.

Det är stoj, barnskratt, solsken, vattenstänk och full rulle på grönområdet utanför Drottninghögsbadet. Den 40 meter långa vattenrutschkanan är populär bland barnen som köar i några minuter innan de får kasta sig ut, under uppsyn av Helsingborgshems badvärdar som finns på plats för att se till att allt går rätt till. På schemat, som ändras vecka för vecka, står aktiviteter som bland annat vattenbollar, skimboard, utomhusträning, vattenhinderbana, bungee run och såpa-trippelboll.

Populära vattenaktiviteter lockar besökare

Sommaraktiviteterna vid Drottninghögsbadet kom igång tack vare goda idéer, snabba beslut och bra samarbete mellan Helsingborgshem och lokala föreningar, företag och staden. Två månader tidigare upptäcktes en vattenläcka i stora bassängen som inte gick att laga innan sommarens slut.

- Vad gör man på ett bad när det inte går att bada? Vi spånade idéer och två veckor senare var schemat med våra vattenaktiviteter färdigt. Även om man inte kunnat bada har våra aktiviteter verkligen uppskattats av barnfamiljer och av sommarlovslediga barn som varit jätteglada, berättar Hanna Johansson, chef för Drottninghögsbadet.

Vissa dagar har det kommit uppemot 100 gäster till aktivitetsområdet, då har det varit fullt upp. Andra dagar har varit lite lugnare. Familjen Barna, som bor i området, har kommit till grönområdet för att njuta lite extra av sommarlovet.

- Vi kommer hit ibland. Barnen gillar det, här kan de springa och leka, berättar pappa Shah Mahmood Barna.

- Det är coolt här! säger barnen Yusaf och Ariana i mun på varandra.

Simskolan i full gång trots stängd bassäng

När Helsingborgshem vann Bopriset 2018 för utvecklingen av Drottninghög bestämdes det att prissumman på 100 000 kronor skulle användas för att öka simkunnigheten bland områdets barn och vuxna.

- Här fick vi också tänka om och hitta en snabb lösning. Filborna Arena gjorde plats för oss och det är vi väldigt tacksamma för. Nu är simskolan i full gång och alla barn som har anmält sig har fått gå, säger Hanna.

Passa på att besöka grönområdet innan säsongen är över. Aktiviteterna pågår fram till och med den 25 augusti. Det är gratis och öppet för alla, varje dag klockan 10–18. Aktivitetsschemat och mer information om aktiviteterna hittar du här.

Sommaraktiviteterna på Drottninghögsbadet arrangeras av Helsingborgshem med stöd av bland andra Helsingborgs stad, Filborna Arena, kiosken på Drottninghögsbadet, Aktivitetshyra, Nordic Wellness, Viskans bangolfklubb, HF Olympia, Bevakningsgruppen och IK Sund.