Aktivitet och gemenskap för både två- och fyrbenta i Helsingborg

Aktivitet och gemenskap för både två- och fyrbenta i Helsingborg

Unik motions- och hundslinga på Dalhem och Drottninghög invigs 26 september

Den 26 september inviger Helsingborgshem Slingan, en aktivitetsslinga för både människa och hund. Slingan sträcker sig över 3,7 km och går mellan Dalhem och Drottninghög i Helsingborg. Den kantas av 12 stationer där man antingen kan träna själv eller aktivera sin hund i olika övningar.

- Det fungerar både som en bra träningsmöjlighet, t.ex. för att variera sin joggingtur, och ett spännande sätt att aktivera och öva samspel med sin hund, säger Mikaela Andersson, boendeutvecklingschef på Helsingborgshem och en av initiativtagarna till Slingan.

Övningarna vid varje station har tagits fram tillsammans med hundinstruktörer och träningsinstruktörer. På en skylt finns instruktioner till övningarna och har man en telefon eller surfplatta med sig kan man snabbt få upp instruktionsfilmer som visar hur man gör. Att låta slingan sträcka sig mellan Dalhem och Drottninghög är ett sätt att bidra till att knyta områdena närmare varandra.

- Vi vill minska det upplevda avståndet mellan olika områden och ge människor fler naturliga sammanhang att mötas, säger Mikaela Andersson.

En unik satsning på aktivitet och gemenskap
- Vad vi vet finns det ingen annan som gjort något liknande. Det är lite av en fortsättning på vårt arbete med hundcoachning, som blivit en stor succé. Där har hundägare fått öva på samspelet med sin hund och kunnat träffa andra hundägare i området. Intresset för just en hundslinga har varit väldigt stort från de hundägare vi träffat, säger Göran Andersson som arbetar på Helsingborgshem och som dessutom är en av de rutinerade hundcoacher som jobbat med projektet.

Att kombinera hundslingan med övningar för motionärer bidrar till Helsingborgshems fokus på aktivitet och hälsa och kompletterar de utegym och andra träningsmöjligheter bolaget skapat på flera platser i staden. Alla blir de mötesplatser som stärker gemenskapen och bidrar till trivseln i området. Helsingborgshem samarbetar också med lokala idrottsföreningar och har under åren anordnat en mängd olika prova-på-aktiviteter och träning i bland annat fotboll, hockey, basket och handboll för barn och unga.

- Trivsel och social gemenskap bidrar till den positiva upplevelsen av platsen där man bor. I vårt arbete att skapa stadsdelar som upplevs attraktiva både av dem som bor där och av besökare är den här typen av satsningar en viktig del, säger Mikaela Andersson.

Slingan är ett är ett samarbete mellan Helsingborgshem och Helsingborgs stad.

Invigning, lördag 26 september
Tid: kl 10.00-12.00
Plats: Gubbaparken, Dalhem.

För mer information, kontakta Mikaela Andersson, telefon 042-20 80 64.