Nu lanserar Helsingborgshem nästa erbjudande om förtur vid bostadsbyte med målet att det ska bli lättare att hitta en ny, mer passande bostad när livssituationen förändras

Första rörlighetsprojektet på Husensjö fick positiv respons och tydlig effekt – nu lanserar Helsingborgshem nästa erbjudande om förtur till bostadsbyte

Erbjudande om förtur till nybygget på Husensjö mottogs med öppna armar av hyresgästerna och har redan skapat rörlighet på bostadsmarknaden i Helsingborg.Nu fortsätter Helsingborgshem med ytterligare ett erbjudande om förtur. Även detta projekt ingår i bostadsbolagets strategiska satsning för att öka rörligheten på bostadsmarknaden med målet att det ska bli lättare att hitta en ny, mer passande bostad när livssituationen förändras.

I samband med uthyrningen av nybygget på Husensjö testade Helsingborgshem ett förturserbjudande till egna hyresgäster. Målet var att fler bostäder med mycket stor efterfrågan skulle bli lediga för uthyrning. En utvärdering visar, enligt bostadsbolaget, att erbjudandet fungerade över förväntan. De 14 förturslägenheterna hittade snabbt sina hyresgäster som i sin tur lämnade 14 lägenheter till uthyrning – lägenheter som återfanns utspridda över hela staden och erbjöd månadshyror på mellan 3 000 och 6 000 kr:

- Det är naturligtvis väldigt spännande att vi lyckats utforma ett erbjudande som skapat en direkt flyttkedja mellan lägenheter med mycket attraktiv hyresnivå och lägenheter med nyproduktionsstandard och högre hyra, säger Lars Hansson, styrelseordförande i Helsingborgshem.

I Helsingborgshems utvärdering framgår att 25 procent av de hyresgäster som tackade ja till en ny lägenhet på Husensjö, hade inga planer på att flytta innan de fick erbjudandet om förtur och 20 procent uppger att de hade flyttplaner men inte hade sökt lägenhet i huset på Husensjö utan förturserbjudandet.

Det här är positiva signaler menar bostadsbolaget som fortsätter och erbjuder sina hyresgäster ytterligare en förtur. Denna gång vänder sig bostadsbolaget till hyresgäster som har funderat på att byta sin stora lägenhet mot en mindre men som har svårt att hitta någon som passar. De hyresgäster som får erbjudandet bor i en fyrarummare eller större, har bott i lägenheten i minst ett år och betalar en månadshyra på max 10 000 kr:

- Vi har just nu en stark efterfrågan på stora lägenheter med lägre hyror och tror att det kan finnas en del av dessa lägenheters hyresgäster som gärna skulle bo lite mindre om de hittade en passande bostad, säger Sofie Wehlin, chef för Sälj och Uthyrning på Helsingborgshem.

Erbjudandet är naturligtvis frivilligt att utnyttja och innebär bland annat personlig hjälp att hitta en lämplig, mindre lägenhet, betald flyttstädning och gratis boende i den nya bostaden de första 15 dagarna.

Helsingborgshems förturserbjudanden är än så länge pilotprojekt och bostadsbolaget har fått många förfrågningar från övriga bostadsbranschen om resultaten:

- Att öka rörligheten på bostadsmarknaden är en utmaning för hela Sverige idag. Intresset från våra kollegor är så klart stort när vi så målmedvetet prövar nya idéer för att snabba på flyttkedjorna, säger Lars Hansson, styrelseordföranden i Helsingborgshem.

Kontaktperson:
Sofie Wehlin, Chef Sälj och Uthyrning på Helsingborgshem