Unga och gamla samlas vid konstplanket

Helsingborgshem har fått hedersomnämnande för konstplanket på Drottninghög

Igår kväll tog Helsingborgshem emot ett hedersomnämnande för konstplanket på Drottninghög när SABOs Bopris delades ut till projekt som främjar integrationsarbete. Konstplanket har funnits i tre år och gjort att gamla och unga, svenskar och nyanlända har fått möjlighet att träffas och skapa kring konstformen graffiti.

Nu pågår branschorganisationen SABOs integrationsdagar i Göteborg. Under onsdagskvällens prisutdelning tog Helsingborgshem stolt emot ett hedersomnämnande som uppmärksammar konstplanket på Drottninghög som en integrationsfrämjande mötesplats i området. Minskad förekomst av klotter var också en positiv effekt som lyftes fram.

- Vi är glada och stolta över att vårt initiativ till en naturlig och kreativ mötesplats för en mångfald av människor uppmärksammas på detta sätt. Konstplanket på Drottninghög är idag en attraktion och ett bra exempel på vad vi kan åstadkomma i ett gränsöverskridande och nära samarbete med stadens förvaltningar. Vi hoppas att konstplanket även fortsättningsvis ökar gemenskapen, inspirerar och inte minst öppnar upp för dialog mellan människor, berättar Lars Hansson, styrelseordförande, Helsingborgshem.

Under hösten 2013 startade Helsingborgshem konstprojektet på Drottninghög med syfte att främja framförallt barn och ungas kreativitet. Inriktningen på konstplanket blev tidigt graffiti eftersom det är en konstform som engagerar många unga. Sedan starten har fyra konstverk skapats av etablerade graffitikonstnärer tillsammans med de boende i området.

- Nu sätter vi på Helsingborgshem nya mål för konstplanket och under våren 2017 kommer vi att fråga det lokala föreningslivet på Drottninghög om att tillsammans skapa ett nytt verk på temat ”Vårt gemensamma Drottninghög”, avslutar Mikaela Åberg, chef bosocial utveckling, Helsingborgshem.

För frågor och mer information kontakta:
Mikaela Åberg, chef bosocial utveckling på Helsingborgshem, tel: 042-20 80 64.

Fakta Konstplanket på Drottninghög

2013 - Det första konstverket skapades av konstnärerna Tim Nedrup och Andreas Enelind och speglade de förändringar som Drottninghög står inför.

2014 - Ensamkommande flyktingbarn målade nästa motiv med handledning av Tim Nedrup och Andreas Enelind.

2015 - Två konstnärer med anknytning till Drottninghög, Rickie Ladjimi och Jesper Hesslind, gestaltade områdets historia med hjälp av hyresgäster på Helsingborgshems trygghetsboende som ligger intill konstplanket.

2016 –Under områdets 50-årsfirande skapadeRickie Ladjimi och Jesper Hesslind ett jubileumsmotiv inför besökarna på temat fest och gemenskap.

Fakta SABO

SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, är bransch- och intresseorganisation för 300 allmännyttiga bostadsföretag. Den 12-13 oktober arrangerar organisationen SABOs integrationsdagar i Göteborg där kollegor i branschen drar erfarenheter kring hur kommuner och bostadsföretag har utvecklat strategier för att få fram fler bostäder till nyanlända och främja integration och goda livsmiljöer.

Helsingborgshem är ett bostadsföretag med cirka 12 000 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs stad och var femte helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov.

Vi är ca 200 anställda som alla tar avstamp i en gemensam värdegrund. Genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill vi möta våra kunders drömmar om livet hemma. Både idag och imorgon.