Helsingborgshems hyresgäster får egen lägenhetsdeklaration

Helsingborgshems hyresgäster får egen lägenhetsdeklaration

Under de närmaste dagarna kommer ca 20 000 helsingborgare få sin egen lägenhetsdeklaration för första gången. Precis som villaägare sedan länge har kunnat se vad i bostaden som påverkar taxeringsvärdet, kan nu även Helsingborgshems hyresgäster se vad det är i lägenheten som påverkar hyran.

- Vi har utarbetat en deklaration ända ner på lägenhetsnivå. Att vi dessutom väljer en öppen process där hyresgästen får deklarationen i sin hand är nog ganska unikt, säger Helsingborgshems projektledare, Inger Wehlin.

Lägenhetsdeklarationen, som kommer hem i brevlådan, är ett resultat av tre parters samarbete kring den nya hyressättningsmodellen. Hyresgästföreningen i nordvästra Skåne, Fastighetsägarna Syd och Helsingborgshem inledde arbetet med den nya modellen redan 2009 och har sedan dess tillsammans kommit överens om vilka parametrar som ska definiera lägenhetens standard.

- Alla modellen har sina begränsningar och vissa gränsdragningar är svårare än andra. Vår modell bygger på vad hyresgäster i allmänhet tycker ska påverka standarden men är också ett förhandlingsresultat mellan oss tre parter, säger Tor Berger från Hyresgästföreningen.

Det är fyra huvudparametrar som är modellens hörnstenar; det geografiska läget i Helsingborg, fastighetens standard, lägenhetens standard och den service som omger boendet. Bakom varje huvudparameter finns en stor mängd detaljinformation. Helsingborgshem har arbetet med att inventera fastigheternas och lägenheternas standard under några år och är nu redo att skicka ut en deklaration som sammanfattar det arbetet.

- Det känns bra att vi kan visa varje hyresgäst vad det är i den egna lägenheten som påverkar standarden vilket i sin tur är en av de saker som lyfts fram i våra årliga hyresförhandlingar, säger Inger Wehlin.

Även om deklarationen inte sätter några kronor och ören på lägenhetens standard så blir det väldigt tydlig vad i den aktuella lägenheten som påverkar standarden. En lägenhet med en balkong bedöms t ex som högre standard än en lägenhet utan balkong. Är balkongen inglasad är det ytterligare lite högre standard.

- Det finns många olika parametrar i deklarationen men det är den sammanvägda helheten som är avgörande. Det är också viktigt att skilja på standard och skick. Deklarationen visar standard, alltså att en viss standard finns – inte i vilket skick t ex ett parkettgolv är i, säger Inger Wehlin.

Hon hoppas också att hyresgästerna ska hjälpa till och kontrollera så att deklarationerna stämmer med verkligheten och fortsätter:

- Även om vi har ansträngt oss att vara så noggranna som det bara går, så finns det säkert information som behöver korrigeras och vi hoppas att våra hyresgäster hjälper oss med detta.

Helsingborgshem är ett bostadsföretag med drygt 12 300 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs stad och var femte helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov.

Vi är ca 150 anställda som alla tar avstamp i en gemensam värdegrund. Genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill vi möta våra kunders drömmar om livet hemma. Både idag och imorgon.