Nya hyror för Helsingborgshem från 1 feb 2013

Helsingborgshems och Hyresgästföreningens hyresförhandling om 2013 års hyror är nu klar.
Överenskommelsen gäller från och med 1 februari 2013 och innebär en
hyreshöjning på mellan 0 – 2,75 %, (i genomsnitt 1,95 %). Intervallet är till för att anpassa dagens hyra till det läge och den standard som fastigheten och lägenheten har enligt den nya hyressättningsmodellen.

Helsingborgshem, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd har gemensamt utvecklat en modell för att sätta hyror som bättre speglar hyresgästernas värderingar. Sedan fyra år tillbaka pågår en justering av hyrorna efter den nya modellen. När modellen är fullt ut genomförd kommer hyrorna att baseras på fyra faktorer; områdets läge i Helsingborg, fastighetens standard, lägenhetens standard samt den service som erbjuds hyresgästerna.

– I denna förhandling har lägenhetens individuella standard räknats med i sin helhet för första gången. Ett femtiotal olika parametrar är med i bedömningen av lägenhetens standard, allt från kökets standard till golvbeläggning, säger Petter Swanborg ekonomichef på Helsingborgshem.

Helsingborgshem och Hyresgästföreningen inleder nu det gemensamma arbetet med att räkna fram de individuella hyrorna. Det kräver noggrannhet ner på lägenhetsnivå, en process som ska vara klar senast 20 januari.

Under 2013 tittar de tre parterna närmare på den sista av modellens fyra faktorer; den service som erbjuds hyresgästerna.

För mer information vänligen kontakta:

Petter Swanborg,
ekonomichef på Helsingborgshem
Presstelefon: 042 - 20 80 80

Fakta: Helsingborgshem hyr ut ca 12 480 lägenheter som representerar 34 olika lägenhetstyper. Lägenheterna ligger i flerbostadshus, radhus, parhus och friliggande hus. Våra fastigheter är byggda mellan 1907 och 2011 i ca 30 olika bostadsområden. Våra hyresnivåer varierar mellan ca  2 000 kr/mån och ca 19 000 kr/mån. Mer information om hyressättningsmodellen finns på: www.helsingborgshem.se

Helsingborgshem är ett bostadsföretag med drygt 12 400 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs stad och var femte helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov.

Vi är ca 150 anställda som alla tar avstamp i en gemensam värdegrund. Genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill vi möta både dagens och morgondagens drömmar om livet hemma.