Hemfrid fortsätter satsa på språkutbildningar – i år med ny digital app

Hemfrid fortsätter satsa på språkutbildningar – i år med ny digital app

Serviceföretaget Hemfrid fortsätter med satsningen med språkutbildningar tillsammans med utbildningsföretaget Swedish for Professionals. Det är tredje året som utbildningarna hålls för att stärka medarbetarnas kunskaper i det svenska språket. Nytt för i år är undervisningsappen Memrise som hjälper kursdeltagarna att studera digitalt utanför klassrummet.

– Jobb och språk i kombination är viktiga nycklar till integration och det här initiativet ger våra medarbetare en bra möjlighet att stärka sin position på den svenska arbetsmarknaden. En stor andel av de som jobbar hos oss är födda utomlands och väldigt många vill bli ännu bättre på svenska, säger Maria Andersson, vd på Hemfrid.

Omkring 120 st medarbetare har anmält sig till vårens utbildningsomgång som startar denna vecka i Stockholm, Göteborg och Malmö. Lärare från Swedish for Professionals leder kurserna i Hemfrids lokaler och utbildningen, som är både bransch- och serviceinriktad, har ett stort fokus på att förbättra kommunikationen med framförallt kunder. Men även att hantera vardagliga situationer och lära sig mer om svensk kultur.

Nytt för i år är att kursdeltagarna får tillgång till den digitala undervisningsappen Memrise som gör det möjligt att studera digitalt utanför klassrummet. Memrise har tagits fram av forskare i Storbritannien och bygger på vetenskapliga grunder om ett mer effektivt lärande.

– Våra tidigare språkutbildningar har varit väldigt uppskattade och efterfrågan på att vara med i år har varit jättestor. Det är extra kul att vi nu kan addera ett smart digitalt verktyg som gör det både enklare och roligare att lära sig ett nytt språk, säger Maria Andersson.

Utbildningarna ges i tre olika kunskapsnivåer - nybörjare-, medium- och mer avancerad nivå. Målet är att språksatsningarna ska vidareutvecklas ytterligare framöver.

För mer information, kontakta gärna:

Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef Hemfrid, 070-445 37 00, frida.koff@hemfrid.se

Maria Andersson, vd Hemfrid, 070-425 15 22, maria.andersson@hemfrid.se

Hemfrid är Sveriges första och största leverantör av hushållsnära tjänster och vill vara branschens bästa arbetsgivare. Hemfrids 2 000 medarbetare från hela världen underlättar vardagen för familjer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Helsingborg. Vi vill att fler tar hjälp för att få ihop sitt livspussel.