Hemfrid och Stockholms stad samarbetar om SFI

Serviceföretaget Hemfrid och Stockholms stad inleder ett samarbete där medarbetare hos Hemfrid kombinerar deltidsarbete med svenskundervisning (SFI). De som deltar i pilotprojektet får samtidigt stöd av jobbcoach och studie- och yrkesvägledare.

– Jobbet och språket är viktiga verktyg för integration i det svenska samhället. Vi vill vara en ansvarstagande och attraktiv arbetsgivare som erbjuder båda, och vi är glada över möjligheten att samarbeta med Stockholms stad, säger Maria Andersson, vd på Hemfrid.

Hemfrids medarbetare kommer i dag från över 40 olika länder. Förra året var 85 procent av de nyrekryterade födda utanför Sverige och många får sitt första jobb i det nya landet hos Hemfrid. Sedan en tid tillbaka erbjuder företaget sina anställda möjligheten att läsa svenskkurser, anordnade av ett utbildningsföretag, parallellt med jobbet.

Arbetsmarknadsförvaltningen inom Stockholm stad bedriver SFI och har som uppdrag att stötta personer på väg ut i arbetslivet. Pilotprojektet SFI+ med Hemfrid är ett sätt att kombinera yrkesinriktad språkutbildning med arbete inom andra organisationer för att skapa fördelar för deltagarna. Projektet ger staden möjlighet att utvärdera ett samarbete med en aktör på arbetsmarknaden. Utöver språkundervisning erbjuds deltagarna löpande kontakt med en jobbcoach och en studie- och yrkesvägledare. Bland Hemfrids medarbetare är det vanligt med studier vid sidan av arbetet.

– Vi vill vara med och utveckla SFI som en del av det erbjudande som arbetsgivare med många nyanlända, som Hemfrid, kan ge. Vi har goda erfarenheter av liknande satsningar på samarbete kring yrkesinriktade utbildningar i svenska, säger Sivert Kvarnéus, rektor för SFI Söderort.

I den första omgången som inleds den 4 april kommer åtta personer att delta. Projektet utvärderas löpande och senast under fjärde kvartalet i år beslutas om det ska förlängas eller permanentas. Inom Hemfrid har intresset för att delta varit större än möjligheterna, och förhoppningen är att liknande projekt ska startas i fler kommuner.

Maria Andersson, vd Hemfrid, 070-425 15 22, maria.andersson@hemfrid.se

Sivert Kvarnéus, rektor SFI Söderort, 076-123 57 90, sivert.kvarneus@stockholm.se

Fakta: SFI
Svenska för invandrare (SFI) är en kvalificerad språkutbildning för den som invandrat till Sverige med annat modersmål än svenska. Målet är att eleven ska kunna kommunicera såväl muntligt som skriftligt på svenska. Den som är bosatt i Sverige, saknar grundläggande kunskaper i svenska och fyller 16 år det år utbildningen inleds har rätt till SFI.

Hemfrid är Sveriges första och största leverantör av hushållsnära tjänster och vill vara branschens bästa arbetsgivare. Hemfrids 1 900 medarbetare från hela världen underlättar vardagen för familjer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Helsingborg. Vi vill att fler tar hjälp för att få ihop sitt livspussel.