Hemfrid välkomnar Riksdagsbeslut om direktavdrag av hushållstjänster

Hemfrid välkomnar Regeringens förslag om direktavdrag av hushållstjänster som har vunnit laga kraft i Riksdagen (SkU20). Regeländringen innebär att köpare av hushållsnära tjänster erhåller skatteavdraget direkt vid köptillfället och träder nu i kraft den 1 juli i år.

- Det är en otroligt viktig förenkling som nu sker, säger Åsa Andersson Antelli VD Hemfrid. Med skattesubventionen direkt vid köpet bör det locka fler människor att köpa vita tjänster som konkurrerar bort en svart sektor. Äntligen får konsumenten en enkel och ekonomiskt överkomlig möjlighet att köpa hushållstjänster. Vi ser att många trots finanskrisen, försöker få livspusslet att gå ihop.

- Det är ett mycket positivt beslut eftersom det gynnar en ökad tjänstekonsumtion som kan få Sveriges ekonomiska hjul att återigen börja snurra, säger Monica Lindstedt Styrelseordförande och grundare av Hemfrid.

Ur Riksdagens sammanfattning: "Den 1 juli 2009 blir det möjligt att få skatterabatt direkt när man betalar för hushållsarbete. I dag måste man vänta till året efter. De nya reglerna betyder att en privatperson som köper hushållsarbete ska kunna komma överens med den som utför arbetet att bara betala för hälften av arbetskostnaden. ..."

Riksdagen hänvisar till följande länkar:
Proposition/skrivelse 2008/09:77
Utskottsbetänkande 2008/09:SkU20
Protokoll 2008/09:82 (debatt och beslut 2009-03-11)
Läs mer om ärendet

För ev. ytterligare information kontakta:
Åsa Andersson Antelli, VD i Hemfrid, tel. 08 555 915 00 eller 070 425 15 85

Monica Lindstedt, grundare och Styrelseordförande i Hemfrid i Sverige AB,
tel. 070-425 15 50

Lil Larås Lindgren, Marknads- och Informationschef Hemfrid,
tel. 08 555915 00 eller 070 425 15 73

www.hemfrid.se

Hemfrid är Sveriges största leverantör av hushållstjänster. Hemfrid erbjuder städning, barnpassning, strykning, tvätt, trädgårdsarbete, vardagsomsorg till äldre och andra tjänster som förenklar vardagen. Hemfrids kunder är privatpersoner som antingen köper tjänsterna direkt av Hemfrid eller nyttjar dem som löneförmån via sin arbetsgivare. Våra värderingar handlar om Trygghet, Kvalitet och Service. Hemfrid grundades 1996 av Monica Lindstedt tillika styrelseordförande i Hemfrid i Sverige AB. Åsa Andersson Antelli är vd för företaget sedan 2002.

Hemfrids drygt 850 medarbetare, från 40 nationer, underlättar vardagen för många tusen hushåll runt våra storstäder Stockholm, Göteborg, Malmö, Västerås och Uppsala. Huvudkontoret ligger i Stockholm.