Monica Lindstedt belönas med Guldklubban 2013

Monica Lindstedt belönas med Guldklubban 2013

Årets Guldklubba i klassen onoterade bolag tilldelades Monica Lindstedt, som är styrelseordförande i Hemfrid i Sverige AB.  Guldklubban är en årlig utmärkelse för förtjänstfullt ordförandeskap instiftat av Styrelseakademin och revisions- och konsultföretaget Deloitte 2005.

Ur motiveringen: ”Monica Lindstedt är knappast den klassiska ordföranden enligt gängse skolboksideal. Snarare kan hon beskrivas som en ”entreprenörsordförande”. Med företagaranda och visionär drivkraft utmanar hon styrelsen och driver den att ständigt ta sig an nya utmaningar. Samtidigt är hon en lyssnande och reflekterande person som upplevs som lätt och inspirerande att samarbeta med. Monica Lindstedt har visat hur man som framgångsrik entreprenör också i ordföranderollen kan fortsätta att spela en aktiv och konstruktiv roll för sitt bolags utveckling.”

Monica Lindstedt grundade Hemfrid 1996 och fungerade som VD under flera år och hon är styrelseordförande sedan 2004. Bolaget har haft en kraftig och lönsam expansion under de senaste åren och omsätter cirka 350 miljoner kronor 2013.

”Ordföranderollen är komplex på fler sätt, inte minst eftersom jag också är grundare och tidigare VD. Jag har försökt hitta en ändamålsenlig ton och skapa framgångsrika arbetsfördelningar mellan styrelsen och företagsledningen”, säger Monica Lindstedt.  ”Inget bolag är det andra likt. Som alltid handlar det om relationer mellan människor och att det finns en gemensam agenda att följa. Min uppgift som styrelseordförande är att få ledningen att vilja göra sitt bästa.”

Monica Lindstedt är ävenStyrelseordförande i Företagarna AB och ledamot i Uniflex AB och Svenska Unicef.

Information om kriterier, presentation av underlag, kontaktpersoner och adresser finns på hemsidan www.guldklubban.se