Ny Sifoundersökning: Stor majoritet gillar hushållsnära tjänster

Fler än åtta av tio svenskar, 83 procent, är mycket eller ganska positiva till hushållsnära tjänster. Bara tre procent beskriver sig som mycket negativt inställda, visar en ny undersökning som Sifo gjort åt serviceföretaget Hemfrid.

– Svenskarna tar i dag hjälp med städning och andra hemsysslor lika självklart som målning eller snickeriarbete. De här siffrorna borde kunna sätta punkt för debatten om pigjobb en gång för alla och visar att hushållsnära tjänster är en framtidsbransch, säger Hemfrids vd Maria Andersson.

På frågan om hur man ställer sig till hushållsnära tjänster som städning eller trädgårdsskötsel svarar 39 procent att de är mycket positiva, medan ytterligare 44 procent är ganska positiva. Åtta procent svarar att de är ganska negativa och tre procent är mycket negativa.

Inställningen skiljer sig inte nämnvärt åt mellan könen eller mellan olika yrkesgrupper. Bland såväl kvinnor som män är över 80 procent mycket eller ganska positiva till hushållsnära tjänster, och detsamma gäller arbetare och tjänstemän. Den starkaste entusiasmen för hushållsnära tjänster finns i åldersgruppen 30–49 år.

– Det är svårt att få tiden att räcka till mitt i livet. De flesta som köper hushållsnära tjänster är vanliga barnfamiljer som tar hjälp för att få ihop livspusslet, säger Maria Andersson.

Undersökningen visar också att andelen som är mycket eller ganska positiv till hushållsnära tjänster är lika stor i storstäderna som i mindre städer och på landsbygden.

Mätningen genomfördes av Sifo på uppdrag av Hemfrid mellan den 2 och 5 november i år med 1 000 svarande.

Frida Koff, kommunikationsansvarig Hemfrid, 070-445 37 00, frida.koff@hemfrid.se
Maria Andersson, vd Hemfrid, 070-425 15 22, maria.andersson@hemfrid.se

Resultat från Sifoundersökningen

Hur ställer du dig generellt till användandet av hushållsnära tjänster som till exempel städtjänster och trädgårdsskötsel? Är du...

Mycket positivGanska positivGanska negativMycket negativTveksam, vet ej
Alla39 %44 %8 %3 %7 %
Kön
Man39 %45 %7 %3 %6 %
Kvinna38 %43 %8 %3 %7 %
Sysselsättning
Arbetare29 %52 %10 %3 %6 %
Tjänsteman49 %37 %8 %2 %4 %
Bostadsort
Storstäder42 %41 %7 %5 %6 %
Övriga städer tätort >300039 %43 %9 %2 %7 %
Tätort <3000 landsbygd32 %52 %5 %2 %9 %

Hemfrid är Sveriges första och största leverantör av hushållsnära tjänster och vill vara branschens bästa arbetsgivare. Hemfrids 1 800 medarbetare från hela världen underlättar vardagen för familjer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Helsingborg. Vi vill att fler tar hjälp för att få ihop sitt livspussel.