Hemfrids rutindex: Rutavdraget fortsätter att växa – men inte lika starkt

Fler svenskar än någonsin gör rutavdrag. Hittills i år har 2 procent fler gjort avdrag för hushållsnära tjänster jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har de senaste årens starka tillväxt brutits, visar ny statistik från Skatteverket som serviceföretaget Hemfrid har analyserat.

– Siffrorna visar att allt fler människor vill ha hjälp med att få ihop sitt livspussel. Men halveringen av rutavdraget vid årsskiftet har gjort det svårare för många. Hushållsnära tjänster skapar jobb och därför borde taket höjas, säger Maria Andersson, vd på Hemfrid.

Avdraget är sedan årsskiftet maximalt 25 000 kronor per person och år, hälften så mycket som tidigare. För den som också gör rotavdrag kan maxbeloppet bli lägre.

I hela landet gjorde nära 315 000 människor rutavdrag under första kvartalet, en ökning med 2 procent jämfört med samma period i fjol. Det sammanlagda belopp de har dragit av under kvartalet har samtidigt minskat med 3 procent.

Antalet personer som gjorde rutavdrag ökade i 12 län och minskade i övriga. Förra årets uppgång, när de som gjorde avdrag blev fler i samtliga 21 län, ser alltså inte ut att bestå. Ökningen var allra störst i Västmanlands län, med 9 procent. I andra änden av skalan finns Jämtlands län, där antalet köpare hittills i år ligger 7 procent under fjolårets första kvartal.

– Bland dem vi anställde i fjol var 85 procent födda utomlands. Så när allt fler tar hjälp med tjänster i hemmet är de med och skapar viktiga, riktiga jobb och bidrar till integration, säger Maria Andersson.

Att antalet köpare fortsätter att öka medan det belopp de betalar inte gör det tyder samtidigt på att användandet av hushållsnära tjänster fortsätter att sprida sig i samhället. Under hela fjolåret gjorde 668 000 svenskar rutavdrag. Det är mer än var tolfte skattebetalare och innebar en ökning med 8 procent jämfört med 2014.

Maria Andersson, vd Hemfrid, 070-425 15 22,maria.andersson@hemfrid.se
Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef Hemfrid, 070-445 37 00,frida.koff@hemfrid.se

Så utvecklas rutavdraget i landets län

Län Antal köpare Förändring antal köpare
Örebro län 6 549 5%
Östergötland 12 179 0%

Om statistiken
Statistiken bygger på Skatteverkets preliminära månadsstatistik över rot- och rutbetalningar. Jämförelserna är gjorda mellan januari och mars 2015 respektive 2016. Uppgifterna om antalet personer som har gjort rutavdrag kommer från Skatteverkets statistikuttag 2015-04-01 respektive 2016-04-04.

Fakta: Hushållsnära tjänster och rutavdraget
Många köper enstaka tjänster och tar till exempel hjälp vid flytt eller storstädning.
Den som utför arbetetdrar av halva arbetskostnaden direkt på fakturan.
Sedan årsskiftet är det maximala avdraget 25 000 kronor per person och år. För den som fyllt 65 år är taket fortfarande 50 000 kronor. Regeringen har föreslagit att rutavdraget ska utökas till att innefatta mer trädgårdsarbete, flyttjänster och IT-hjälp i hemmet. Rotavdraget, som ger skattereduktion för renovering och andra byggtjänster, räknas ihop med rutavdraget. Använder du rotavdrag blir ditt utrymme att göra rutavdrag alltså mindre.

Hemfrid är Sveriges första och största leverantör av hushållsnära tjänster och vill vara branschens bästa arbetsgivare. Hemfrids 1 900 medarbetare från hela världen underlättar vardagen för familjer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Helsingborg. Vi vill att fler tar hjälp för att få ihop sitt livspussel.