Rutbranschen fortsätter att växa starkt och skapa integration på svensk arbetsmarknad

De första sju månaderna 2018 har fortsatt starkt för rutbranschen. Hittills i år har fler än 721 500 svenskar köpt tjänster som städning, trädgårdshjälp eller flytt och totalt omsatte marknaden 5,6 miljarder mellan januari och juli. Det innebär en tillväxt på nästan 12 procent jämfört med samma period förra året visar ny statistik från Skatteverket som serviceföretaget Hemfrid analyserat.

– Efterfrågan på tjänster i hemmet fortsätter att öka och det är framförallt pensionärer och småbarnsfamiljer som tar hjälp för att få vardagen att gå ihop, säger Hemfrids vd Maria Andersson.

Den klart största ruttjänsten är hemstädning som står för ca 75 procent av omsättningen. Därefter kommer trädgårdshjälp på lite drygt 11 procent och flytt på 8 procent. Nya tjänster som tillkommit de senaste två åren som it-hjälp och reparation av vitvaror står för en mindre del av totalmarknaden men växer snabbt. It-tjänster har växt med drygt 60 procent från 23 mkr till 37 mkr och reparation av vitvaror har nästan fördubblats från 10 mkr till 19 mkr jämfört med samma period 2017 .

Tillväxten innebär många nya jobb och spelar en viktig roll i Sveriges integrationsutmaning. Branschen sysselsätter idag över 30 000 människor. 75 procent av dem kommer direkt från arbetslöshet och fler än hälften är utlandsfödda enligt Almega.

– Den som köper en hushållsnära tjänst är automatiskt med och skapar schyssta vita jobb som bidrar till integration. Många får sitt första jobb i Sverige i vår bransch och kan på så sätt skapa sig både en trygg ekonomisk och social plattform. Med ytterligare breddning av tjänster och ett höjt maxtak finns en fantastisk sysselsättningspotential som stärker integrationen på svensk arbetsmarknad, säger Maria Andersson.

Maria Andersson, vd Hemfrid, 070-425 15 22, maria.andersson@hemfrid.se
Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef Hemfrid, 070-445 37 00, frida.koff@hemfrid.se

Om statistiken

Statistiken bygger på Skatteverkets preliminära månadsstatistik över rot- och rutbetalningar och kommer från Skatteverkets statistikuttag 2018-08-14. Totalmarknad är beräknat genom att multiplicera rutavdraget två gånger.

Hemfrid är Sveriges första och största leverantör av hushållsnära tjänster och vill vara branschens bästa arbetsgivare. Hemfrids 2 000 medarbetare från hela världen underlättar vardagen för familjer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Helsingborg. Vi vill att fler tar hjälp för att få ihop sitt livspussel.