Alfred Gratien Cuvée Paradis

Prestigechampagnen Alfred Gratien Cuvée Paradis lanseras i fast sortiment

Alfred Gratiens prestigechampagne Cuvée Paradis har lanserats i Systembolagets fasta sortiment. Lanseringen skedde i början av juni tack vare en stor efterfrågan i beställningssortimentet, som en följd av väldigt fina betyg från svenska vinskribenter under våren.

– Det är extra roligt att den högsta kvalitén blivit så uppskattad, berättar Vincent Arrhenius, produktchef för Alfred Gratien. Min gissning är att det framför allt beror på att flera välkända vinskribenter gett champagnerna från Alfred Gratien väldigt fina betyg. Vi ser också att deras non-vintage både som vit och rosé går väldigt bra.

Alfred Gratien Cuvée Paradis produceras enbart av druvor från områden klassade som Premier Cru och Grand Cru. Basvinet jäses på 228-liters ekfat som tidigare används för lagring av chablisviner och vinmakare Nicolas Jaeger väljer att avstå från malolaktisk jäsning för att vinet ska behålla en frisk syra och ha en god lagringspotential.

– Alfred Gratien är ett speciellt champagnehus och uppskattas ofta av kännare, fortsätter Vincent Arrhenius. Det är ett av de sista champagnehusen som genomför en första jäsning på ekfat, men så är Nicolas Jaeger också fjärde generationens vinmakare hos Alfred Gratien. Nicolas blev för övrigt vald till Årets Vigneron 2018 av den prestigefulla franska guiden Guide Hachette.

På Systembolaget går tre av Alfred Gratiens champagner att köpa.

Alfred Gratien Cuvée Paradis
Art nr: 78616