eDiamond Award 2011 Stockholm 12-13  oktober

eDiamond Award 2011 Stockholm 12-13 oktober

Det har återigen blivit dags för eFörvaltningsdagarna, då också vinnaren av eDiamond Award 2011 ska utses. Priset är ämnat den organisation som under året ”utvecklat tjänster som underlättat kontakten för Sveriges medborgare och företagare med fokus på nytta i sparad tid eller pengar för användaren”. Priset instiftat av tidningen Offentliga Affärer, vars målsättning är att bidra till att Sverige blir ett föregångsland inom området e-förvaltning, lokalt, regionalt, nationellt och globalt. Prisutdelningen äger rum på Stockholms stadhus och de nominerade till 2011 års eDiamond Award är;

Lunds kommun
De har enligt en rapport blivit bäst i landet på e-demokrati, vilket innebär att det finns en tydligare och enklare dialog med politikerna. Snabbare besked och återkoppling samt tydligare ansvarfördelning mellan politik och verksamhetsansvariga.

Utrikesdepartementet/SIDA
Har genom tjänsten openaid.se synliggjort all information om biståndsprojekt, baserat på s k öppna myndighetsdata. Detta skapar i sin tur möjligheter för andra företag att bygga tjänster och bjuder in till debatt och dialog om biståndsresultatet.

Geodata.se
Geodata.se är en ingång till kartdata och registerinformation om t.ex. byggnader, sjöar, vägar, vegetation och befolkningsstatistik från olika myndigheter och kommuner. Den baseras på öppna myndighetsdata vilket gör att externa företag kan bygga tjänster på befintlig information.

Haparanda stad
Haparanda Stad har utropat sig till Sveriges första pappersfria kommun och har som mål att bli Sveriges kvalitetskommun 2013. Ett tidigt exempel är att man erbjuder alla medborgare över 15 år en säker digital brevlåda för skriftlig kommunikation.

Migrationsverket

De har systematiskt infört ”Lean Government” som ett arbetssätt i att skapa e-tjänster för utländska medborgare. Med hjälp av enkla tydliga e-tjänster kan medborgarskap och arbetstillstånd sökas i Sverige, vilket i sin förlängning kan öka konkurrenskraften hos svenska skolor och företag.

Högskoleverket
Har nominerats för sin tjänst "Sök och Jämför", som utgår från blivande och faktiska studenters behov av information för att göra ett medvetet val av utbildning. Den förenklar antagningsprocessen och bidrar till minskad administration och därmed minskade kostnader.

För mer information kontakta; Lars-Göran Fröjd
larsfrojd@gmail.com
www.eforvaltningsdagarna.se

Hexanova Media Group AB är ett tidningsförlag och Media/PR-byrå som ger ut fyra egna publikationer cirka 20 utgåvor per år. Bland andra tidningen Offentliga Affärer som är Sveriges största affärstidning för offentlig förvaltning
Offentliga Affärer, har sedan starten 1993, en unik roll som den största affärstidningen designad för beslutsfattare inom hela den offentliga sektorn. Tidningen ger dig som läsare såväl trender och nyheter på marknaden som affärskritiska skeenden inom kommuner, landsting och statlig förvaltning.
Hexanova Media Group AB erbjuder också strategisk kommunikation från analys, till medieträning och skapande av medierelationer, klassisk PR. Utifrån det produceras kund- företags- intern- och mässtidningar och nyhetsbrev, i tryckt och digital form, både internt och externt.