Årets Mångfaldsforum utmanar till ett mer aktivt mångfaldsarbete

Årets Mångfaldsforum utmanar till ett mer aktivt mångfaldsarbete

Årets Mångfaldsforum, som vänder sig till företag och organisationer i Skaraborg, är en serie föreläsningar och workshops som arrangeras under hela året. Fokus ligger på hur vi skapar former för ett hållbart jämställdhets- och mångfaldsarbete. Den första av fyra programtillfällen gästas av Navid Modiri, kommunikatör och föreläsare som ofta har integration och mångfald som tema.

Namnet på Navids Modiris föreläsning är ”Utmana dig och din organisation – våga ta steget till ett aktivt mångfaldsarbete!” och han kommer att utmana invanda föreställningar och inspirera till nya tag i mångfaldsarbetet.

– Efter att ha under ett flertal år genomfört ett antal temadagar under rubriken Mångfaldsforum har vi i år utvecklat idén och fastnat för ett Mångfaldsforum gånger fyra. Det betyder att vi erbjuder fyra olika programtillfällen, två nu i vår och två i höst. Varje föreläsning följs av en kortare workshop och mellan programtillfällen erbjuds träffar för att utveckla kunskap och verktyg inom ett specifikt område. Det berättar Eric Hellgren från Högskolan i Skövde. Högskolan står tillsammans med Skaraborgs Kommunalförbund, IDC West Sweden, Gothia Science Park och EDCS som arrangörer för åtets Mångfaldsforum x 4.

– Det är viktigt att vi nu kan använda Mångfaldsforum för att stärka inkluderingsarbetet på ett konkret plan. De allra flesta vet att mångfald i arbetslivet är bra, så nu försöker vi erbjuda verktyg och kunskap som kan göra skillnad på hemmaplan i organisationerna, säger Kicki Borhammar från EDCS, resurscentrum för jämställdhetsutveckling i Västra Götaland.

Föreläsning två, den 31 maj, hålls av Anna Dyhre, som lyft fram begreppet ”employer branding” som en metod för att attrahera rätt medarbetare – och få dem att stanna. Och höstens program handlar om att skapa inkluderande arbetsplatskulturer och att rekrytera värdegrundsbaserat.

Tid: Torsdagen den 21 april kl. 13:00 – 16:00.
Plats: Insikten, Portalen, Gothia Science Park, Skövde
(Obs! Media har möjlighet att träffa Navid Modiri från ca kl 12:00. Inför föreläsningen kan Navid också nås på telefon via hans manager Evelina, 0702 – 89 21 22).

Samtliga mångfaldsforum är kostnadsfria.

Kontaktpersoner:
Kicki Borhammar, EDCS, 0709–82 10 28, kicki.borhammar@edcs.se
Catarina Carlehed, Skaraborgs Kommunalförbund, 0500-49 72 15, 0734-61 96 13, catarina.carlehed@skaraborg.se
Eric Hellgren, Högskolan i Skövde, 0500–44 80 71,eric.hellgren@his.se
Marie Lindholm, Gothia Science Park, 0500–44 89 52, marie.lindholm@gsp.se