​Högskolan i Skövdes rektor föreslås bli ny rektor på KTH

Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm ska tillsätta en ny rektor. Toppkandidat till posten är Högskolan i Skövdes rektor Sigbritt Karlsson. Beskedet från KTH var väntat av Högskolan i Skövdes styrelse och ledning.

Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm söker en ny rektor. Styrelsen för KTH har nu meddelat att man har valt ut en enda kandidat till rektorsuppdraget. Den utvalda kandidaten är Högskolan i Skövdes nuvarande rektor Sigbritt Karlsson.

Sigbritt Karlsson hade gjort hela sin akademiska karriär på KTH innan hon 2010 rekryterades till Högskolan i Skövde. Hennes professur i polymerteknologi finns också vid KTH.

– Jag trivs fantastiskt bra på Högskolan i Skövde och under de senaste sex åren har medarbetarna på Högskolan i Skövde tillsammans med mig verkligen utvecklat lärosätet. Men jag har också väldigt starka band till KTH och därför var det naturligt att tacka ja när de frågade mig om jag ville kandidera till rektorsposten, förklarar Sigbritt Karlsson.

Högskolan i Skövdes styrelse och högsta ledning har känt till KTH:s intresse för Sigbritt Karlsson under en tid. Därmed har styrelsen också kunnat säkerställa att Högskolan snabbt kan dra igång den process som krävs för att rekrytera en ny rektor om detta skulle bli nödvändigt.

– Vi var förberedda på att det här beskedet skulle komma från KTH. Men varken KTH eller regeringen har ännu fattat några slutgiltiga beslut i frågan, Sigbritt Karlsson är fortfarande rektor för Högskolan i Skövde och vi vill behålla henne så länge som möjligt, säger Urban Wass som är ordförande i Högskolans styrelse.

Urban Wass påpekar att även om rektor är den mest offentligt och internt synliga personen i Högskolans ledning består ledningen, under styrelsen, av ett team.

– Styrelsen har stort förtroende för Sigbritt Karlsson, under hennes tid som rektor har Högskolan i Skövde utvecklats väl. Men ingen modern organisation står och faller med en person. Utvecklingen av Högskolan i Skövde kommer att fortgå oavsett vilka beslut som tas på KTH, säger Urban Wass.

För ytterligare information kontakta:
Urban Wass, styrelseordförande, 0739-02 86 61