Pressinbjudan: ExjobbExpo – engagerade studenter möter nyfiket arbetsliv

En gång om året möter det skaraborgska arbetslivet studenter på Högskolan i Skövde för att diskutera samarbete, i första hand genom projekt- och examensarbeten. På onsdag, 4 november, är det dags igen för ExjobbExpo i Portalen i Skövde.

- Intresset är alltid stort både från studenterna, företagen och organisationerna med intensiva diskussioner och utbyten av idéer under 90 givande minuter, säger Högskolan i Skövdes arbetsmarknadskoordinatorer Christina Landelius Törning och Eric Hellgren som ansvarar för minimässan.

Studenterna vid Högskolan uppmuntras att göra sina examensarbeten med arbetslivet. I de fall de genomförs i samverkan med ett företag eller en organisation skapas ofta ett kraftfullt mervärde för båda parter. Företaget får hjälp med kvalificerad problemlösning, samtidigt som studenterna får möjlighet att tillämpa sina teoretiska kunskaper i verkligheten.

ExjobbExpo är ett årligen återkommande välbesökt evenemang. Privata företag och offentlig sektor är nyfikna på vad studenterna kan göra för dem. Samtidigt som engagerade studenter tar chansen att presentera sig för någon som kan bli en samarbetspartner.

- Företag och organisationer har i många fall med sig konkreta förslag på möjliga examens-arbeten. De är också öppna för att lyssna till vad studenterna själva har att erbjuda. Ett möte som kan vara mycket fruktbart för samtliga inblandade och ibland till och med kan leda till att studenten får in en fot på arbetsmarknaden.

- Inget företag är för litet eller för stort för mässan, Målet att kunna erbjuda alla studenter på Högskolan möjligheter till breda ingångar och samarbeten med arbetslivet. Att få jobb idag handlar mycket om nätverk, och Exjobbexpo och examensarbeten är utmärkta tillfällen just till att knyta nya och framtida kontakter, säger Christina och Eric. Samtidigt som de understryker att mässan är helt kostnadsfri, både för arbetslivet och studenterna.

Tid: Onsdag 4 november, kl 16.00 – 17.30
Plats: Insikten, Portalen, Högskolan i Skövde/Gothia Science Park, Skövde

Välkommen!

Kontakt och ytterligare information:
Christina Landelius Törning, 0500 - 44 82 78, christina.landelius.torning@his.se
Eric Hellgren, 0500 - 44 80 71, 0709 - 66 82 56, eric.hellgren@his.se