16,9 miljoner till Högskolan i Skövdes forskning

Torsdagen den 15 december fick Högskolan i Skövde beskedet att Stiftelsen för  Kunskaps- och kompetensutveckling (KK-stiftelsen) ger forskare vid lärosätet  16,9 miljoner i kronor i forskningsbidrag. Pengarna fördelas till projekt som alla ingår i det certifieringssystem som kallas KK-miljö. En kvalitetsstämpel som Högskolan i Skövde – som försa lärosäte i Sverige – erövrade våren 2011.

Totalt är det fyra forskningsprojekt i KK-miljön som nu får forskningsbidrag av stiftelsen:

• Diana Karlsson får ett bidrag på 2 miljoner kronor för att utveckla och optimera ”data mining”-tekniker.
  • Björn Lundell får ett bidrag 3,5 miljoner kronor för att utveckla en  referensmodell om implementering av öppna standarder.
  • Amos Ng får ett bidrag på 3,9 miljoner kronor för att studera avancerad och  kostnadseffektiv simuleringsteknik som kan användas för att optimera tillverkningsprocesser industrin.
  • Jane Synnergren får ett bidrag 4,5 miljoner kronor för ett projekt som använder stamceller för att studera substansers giftighet för människor.

Gemensamt för de fyra projekten är att de bedrivs i intensiv samproduktion  näringslivet. Olika företag bidrar till projekten och deras bidrag ligger på ungefär samma ekonomiska nivå som KK-stiftelsens.

Utöver de rena forskningsprojekten får KK-miljön vid Högskolan i Skövde också  1,7 miljoner kronor för att rekrytera en professor på området ”underhåll och driftsäkerhet”. Dessutom får miljön 1,3 miljoner för att stärka sitt kvalitetsarbete.

När Högskolan i Skövde kvalificerade sig som en KK-miljö var det en  strategisk milstolpe. Mycket förenklat innebär certifiering att Högskolan i Skövde – genom att anlita externa experter – granskar ansökningar om forskningsmedel innan lärosätets forskare sänder in dessa till KK-stiftelsen. Om en ansökan går igenom Högskolans egen granskningsprocess vänder sig lärosätet till KK-stiftelsen och rekommenderar att forskningsprojektet får medel.

– Utifrån kan det här verka som interna forskningsbyråkratiska detaljer. Men det ger Högskolan i Skövde större möjlighet att välja inriktning och profil på sin forskning, höja vår kvalitet när det gäller forskningsansökningar och utöka samarbetet med näringslivet, säger Lars Niklasson, prorektor med ansvar för forskning på Högskolan i Skövde.

För ytterligare information kontakta:

• Lars Niklasson, prorektor, 0500-44 83 37
  • Amos Ng: 0500-44 85 41