Årets marknadsföringsbok – skriven av lärare från Högskolan i Skövde

Sveriges Marknadsförbund utser varje år ”Årets marknadsföringsbok”. Priset går i år till boken ”Lönsamhet i butik” skriven av Mikael Hernant och Margareta Boström, båda med koppling till Högskolan i Skövde.

Mikael Hernant arbetar som lärare vid Högskolan i Skövde och varit en av de drivande bakom Högskolan i Skövdes framgångsrika butikchefsprogram. Margareta Boström arbetade tidigare som lärare vid lärosätet men återfinns nu inom näringslivet. Mikael och Margareta tilldelades nyligen priset för Årets marknadsföringsbok med motiveringen;

“I boken”Lönsamhet i butik” visar författarna ytterst förtjänstfullt på hur samspelet mellan marknadsföring, ekonomistyrning, beteenden och konkurrens ger framgång i den operativa verksamheten.”

- Det känns verkligen fantastiskt roligt att ha fått den här utnämningen. Boken är ingen renodlad lärobok utan ett verktyg som ska användas och som bygger utifrån en ordentlig plattform inom forskning, säger Mikael Hernant, universitetsadjunkt vid Högskolan i Skövde.

Sveriges Marknadsförbund består av allt från branschfolk till forskare.
- Otroligt roligt att ”Lönsamhet i butik” belönas. För mig symboliserar det matematikens återkomst i marknadsföringen och behovet av att visa effekt av sina marknadsföringsåtgärder, säger Jan Fager, VD Sveriges Marknadsförbund.

För mer information:
Mikael Hernant