Forskare i Skövde studerar bilförares upplevelse av cyklister

Forskare i Skövde studerar bilförares upplevelse av cyklister

Vad gör att en bilförare lägger märke till att det finns en cyklist på vägbanan? Hur gör bilföraren för att tolka cyklistens intentioner? Det ska kognitionsvetare vid Högskolan i Skövde studera i ett projekt delfinansierat av Länsförsäkringsbolagen.

Forskare i kognitionsvetenskap vid Högskolan i Skövde forsätter nu sitt arbete med att undersöka hur människor tolkar varandra i olika trafiksituationer.  Tidigare har forskarna Paul Hemeren, Mikael Johannesson, Mikael Lebram, Fredrik Eriksson och Kristoffer Ekman studerat hur bilister uppfattar cyklisters beteende i trafiken. Nu har gruppen beviljats ytterligare medel för att utöka sina studier och fokusera på hur man kan förbättra bilförares uppfattning av cyklister.

Forskarna ska dels undersöka vad som gör att en bilförare upptäcker en cyklist, dels hur bilföraren tolkar cyklisten och förstår hur cyklisten tänker röra sig i trafiken.

Länsförsäkringsbolagens forskningsfond finansierar projektet med 1 miljon konor under 2013. Enligt ett pressmeddelande från Länsförsäkringsbolagen är finansieringen en del i en långsiktig forskningssatsning där alla projekt undersöker situationen för oskyddade trafikanter.

Länsförsäkringsbolagens Forskningsfond stödjer vetenskaplig forskning som kan förebygga skador och bidra till att öka tryggheten i samhället.

För ytterligare information kontakta Paul Hemeren 0500-44 83 14

---
Högskolan i Skövde är en liten och modern högskola med högaktuella utbildningar och samhällsnyttig forskning. Vi utgår från verkligheten i dagens behov och morgondagens utmaningar. Våra studenter får förutsättningarna för att lyckas med sina studier och mål genom att vi gärna tänker nytt, är öppna för strategiska samarbeten med omvärlden och tar väl hand om våra studenter.