Fredrik och Johan -produktionstekniker utöver det vanliga.

Fredrik Jakobsson och Johan Karlsson blev vinnare när priserna Årets Produktionstekniker och Årets Produktionsteknikstudent delades ut.

Den 27 maj arrangerade IDC West Sweden och Högskolan i Skövde årets produktionstekniska dag. Under dagen delades de två priserna Årets Produktionstekniker och Årets Produktionsteknikstudent ut.

Ett föredöme
Till årets produktionstekniker utsågs Fredrik Jakobsson som arbetar vid Volvo Powertrain Bearbetningsteknik i Skövde. Fredrik får priset för att han är ett föredöme när det gäller skärverktygsoptimering och för att hans arbete leder till ökad kapacitet, ökad tillgänglighet och förbättrat kvalitetsutfall från Volvo Powertrains produktionsanläggningar.

Priset Årets Produktionsteknikstudent gick till Johan Karlsson som går tredje året på Högskolan i Skövdes utbildning till automatiseringsingenjör.

Johan får priset för sitt examensarbete i vilket han har utvärderat svetsfixturer med hjälp av verktyget Modfix. Verktyget är en integrerad del i den siemenstillverkade simuleringsmiljön Process Simulate.

De båda vinnarna får en prissumma på 10 000 kronor var.

Nionde året
Det var nionde året i rad som den produktionstekniska dagen arrangerades. I år deltog cirka 140 personer från 24 olika företag och organisationer. Syftet med arrangemanget är bland annat att stärka den produktionstekniska kompetensen hos de företag som verkar i regionen.

För ytterligare information kontakta: Mattias Karlsson 0500-50 25 11