Högskolan i Skövde i internationellt samarbete för miljövänlig produktion

Högskolan i Skövde deltar i ett internationellt samarbete för att minska den tillverkande industrins miljöpåverkan. Målet med samarbetet är att minska koldioxidutsläppen från de aktuella industrierna med 20 procent.

29 universitet och företag från Europa, Nordamerika, Sydamerika, Australien och Asien deltar tillsammans med Högskolan i Skövde i nätverket CO2PE (Cooperative Effort on Process Emissions in Manufacturing). Nätverkets mål är att minska den tillverkande industrins miljöpåverkan med 20 procent.

Ett första steg i arbetet tas genom att medlemmarna i nätverket kartlägger miljöpåverkan hos ett antal industriella tillverkningsprocesser. Resultatet från kartläggningen ska användas för att utveckla modeller och riktlinjer som kan vara en lathund när företag väljer mellan olika tillverkningsprocesser. De kan också vara ett stöd när företag ska köpa in produktionsutrustning och väljer hur utrustningen ska användas.

- Nätverkets syfte och aktiviteter passar oss väl. Dessutom handlar det om ett område som många av våra industriella samarbetspartner prioriterar högt. Det är mycket spännande att Högskolan blev utvald som nätverkets knutpunkt i Skandinavien, säger Leo de Vin, professor inom automatiseringsteknik vid Högskolan i Skövde.

Simuleringsverktyg

Produktionsteknisk forskning bedrivs redan idag vid Högskolans forskningscentrum för virtuella system, främst av forskargruppen för automatiseringsteknik. Gruppen studerar bland annat hur olika faktorer påverkar energiförbrukningen och produktiviteten hos olika tillverkningsprocesser. Dessutom har gruppen utvecklat ett simuleringsverktyg som kan användas för att hitta rätt balans mellan miljöpåverkan, kostnader, produktkvalitet och leveranstid.

Datainsamling är en viktig grund för utveckling av processmodeller, det vill säga modeller som beskriver kritiska skeenden under en tillverkningsprocess. Nätverket CO2PE kommer att använda processmodeller för att skapa en slags miljöcertifiering av produktionsutrustning.

Nätverket CO2PE är knutet till de två stora internationella produktionsteknikorganisationerna IMS och CIRP.

Leo J De Vin, professor 0500-44 85 04