Internationellt näringsliv gästar dataspelstudenter på Högskolan i Skövde

Högskoleverket kom i veckan ut med sin rapport om vikten av studenters kontakt med arbetslivet under sin högskoleutbildning. Detta är en fråga som är prioriterad för Högskolan i Skövde. Under torsdag och fredag gästas Högskolans dataspelsprogram av två inom branschen framstående indieutvecklare från USA. Dessutom besöker speljätten, inom Social Gaming, Wooga Högskolan i Skövde under sin turné i Sverige.

- Den nära kopplingen till arbetslivet skapar både kunskap och inspiration och ger dessutom möjlighet till nya nätverk, säger Ulf Wilhelmsson, avdelningschef vid Högskolan i Skövdes dataspelutbildningar.

Indieutvecklarna Steve Swink och Erin Robinson kommer under sitt besök att berätta om hur det är att arbeta som oberoende spelutvecklare och ge studenterna en inblick i hur det är att vara egenföretagare i branschen. På fredagen kommer också Högskolan i Skövdes studenter att få möjligheten att träffa det tyska Social Gaming företaget Wooga, som i samarbete med högskolor och universitet som erbjuder dataspelutbildningar gör en turné i landet och nu är det Skövdes studenters tur att möta den som jobbar internationellt med Social Gaming.

- Redan när vi för tio år sedan startade våra utbildningar inom spelutveckling på Högskolan i Skövde, var kopplingen till arbetslivet viktig. Det är en stor förmån att även kunna erbjuda en koppling till den internationella arenan, säger Ulf Wilhelmsson.

Kontaktperson
Jenny Brusk, adjunkt i datavetenskap inriktning dataspelsutveckling, tfn. 0500 - 44 88 35 eller e-post. jenny.brusk@his.se

Fakta
Högskolan i Skövde har fem inriktningar inom dataspelsutveckling: Design, Programmering, Ljud/Musik, Game Writing och Grafik.

Dataspelsutbildningen startade för tio år sedan och Högskolan i Skövde var första i Sverige med akademiska studier inom dataspelutveckling.

Idag finns 425 studenter inom programmen för dataspelutveckling.