Näringslivet och Högskolan rivstartar 2010 tillsammans

På torsdag, 28 januari, rivstartar Högskolan i i Skövde och näringslivet i Skaraborg år 2010. Initiativet kommer från Näringslivsforum i Skövde.

– För att våra företag ska bli konkurrenskraftiga och än mer lönsamma krävs ett samarbete mellan akademi och företag. Högskolan i Skövde har flera initiativ och aktiviteter som är till för att stärka dessa samarbeten, och Rivstart 2010 gör vi tillsammans, säger Anna Sundbom i Näringslivsforums industrigrupp.

Halvdagen Rivstart 2010, som hålls på Högskolan i Skövde, syftar till att förmedla goda samarbetsexempel mellan Högskola och näringsliv. Det handlar bland annat att informera om nyttan för företaget av examensarbeten och andra skolkontakter, vad det ger att ta in någon med annan kompetens i sin verksamhet, hur man skapar effektiva arbetsgrupper, och varför man ska bli mentor för en student. Föreläsarna, som till största delen är från näringslivet, har alla personliga erfarenheter av att samarbeta med Högskolan i Skövde.

Deltagande företag och organisationer kommer också på plats att kunna knyta kontakt med Högskolans avdelning för externa relationer, den avdelning som har till uppgift att stärka banden mellan lärosätet och näringslivet.

Framtiden kräver kvalificerade yrkespersoner

– Detta är ett bra sätt att nå ut till våra företag. Framtidens arbeten kräver kvalificerade yrkesmän och yrkeskvinnor. Kom, delta, lyssna och skapa nya kontakter, uppmanar Anna Sundbom, Näringslivsforum i Skövde.

– För oss är det här ett sätt att bredda våra kontakter och berätta vad vi kan erbjuda näringslivet, säger Ulrika Dagman på Högskolans avdelning för externa relationer.

Programmet är upplagt på ett informellt och trevligt sätt, inga krav ställs på någon part utan man kan i lugn och ro ta del av de faktiska möjligheter ett samarbete med Högskolan kan ge.

– Får vi god respons kan vi definitivt tänka oss att arrangera liknande seminarier i framtiden, säger Anna Sundbom och får medhåll av Ulrika Dagman.
Rivstart är ett samarrangemang mellan Högskolan i Skövde, Näringslivsforum i Skövde och Skövde kommun. Representanter för massmedia är välkomna att besöka seminariet för att lyssna till informationen och intervjua medverkande och deltagare.

Plats:  Högskolan i Skövde, G-huset, sal G 211
Dag:  Torsdagen den 28 januari 2010
Tid:  kl 8.30 – 12.00

För mer information kontakta:

Anna Sundbom, Näringslivsforum, tfn 0703-41 91 11, anna@idcwestsweden.se

Ulrika Dagman, tfn 0500 – 44 82 65, ulrika.dagman@his.se