​Ny styrelse för Högskolan i Skövde

​Ny styrelse för Högskolan i Skövde

Regeringen har utsett en ny styrelse för Högskolan i Skövde. Ny styrelseordförande blir Kerstin Norén som bland annat varit rektor för Högskolan Väst och för Karlstads universitet.

Torsdagen den 6 april fattade regeringen beslut om Högskolan i Skövdes nya styrelse. Ny ordförande för styrelsen blir Kerstin Norén som är professor i svenska språket vid Göteborgs universitet. Kerstin Norén har även varit rektor för Högskolan Väst under åren 2011-2016 och för Karlstads universitet under åren 2007-2011.

– Kerstin bär på mycket erfarenhet som Högskolan i Skövde kommer att ha stor nytta av. Jag ser verkligen fram mot att samarbete med henne och alla andra ledamöter i styrelsen, säger Högskolan i Skövdes rektor Lars Niklasson.

Förutom en ny ordförande tillsätter regeringen fyra helt nya styrelseledamöter:

• Göran Ejbyfeldt som är utvecklingsdirektör vid Västra Götalandsregionen.
  • Niklas Gustafsson som är hållbarhetsdirektör inom Volvo Group.
  • Pia Kronqvist som är VD för Östergötlands scenkonstbolag och ledamot i styrelsen för Sveriges Radio.
  • Svante Lifvergren som är kvalitetsdirektör vid Skaraborgs sjukhus.

Tre ledamöter följer med från den gamla styrelsen in i den nya:

• Ann Lantz som är professor i människa-datorinteraktion vid Kungliga Tekniska Högskolan.
  • Per Fagrell som är Senior Advisor vid Teknikföretagen.
  • Pia Falk som är produktchef vid Saab AB.

Högskolan i Skövdes nya styrelse tillträder formellt den 1 maj 2017. Styrelsens förordnade sträcker sig till 30 april 2020.

Utöver de av regeringen utsedda ledamöterna ingår även lärar- och studentrepresentanter i Högskolans styrelse.

För ytterligare information kontakta.
Ledningskommunikatör
Högskolan i Skövde

Vi är en modern högskola som präglas av en öppen och välkomnande atmosfär, förstklassiga utbildningar och internationellt konkurrenskraftig forskning. En plats där vi gör framsteg, varje dag.