Pressinbjudan: Lärosäten bjuder in till faktaresistens-quiz i Almedalen

Pressinbjudan från Chalmers, Göteborgs universitet, Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde och Högskolan Väst.

Måndagen den 3 juli gör fem västsvenska universitet och högskolor gemensam sak mot faktaresistens. Tillsammans arrangerar de på Västsvenska Arenan i Almedalen ett quiz där faktaresistens botas med humor. Quizet leds av komikern och underhållaren Johan Wester. Lärosätena anordnar dessutom ett seminarium om medborgarskap i det digitala samhället.

Den högskolegemensamma kvällen går i sanningens tecken, sätter besökarnas omdöme på prov och överöser dem med forskningsresultat. Allt sker inom ramen för ett lekfullt quiz där publiken svarar på frågor med hjälp av sina mobiler och matchar sina svar mot en panel med de fem lärosätenas rektorer.

Bakom akademikvällens lekfulla förpackning finns ett viktigt och allvarligt budskap. I en omvärld där begrepp som ”faktaresistens” och ”alternativa fakta” har blivit oroväckande aktuella vill lärosätena i Västra Götaland stå upp för fakta och kunskap på vetenskaplig grund.

Gemensamt seminarium

Lärosätenas gemensamma kväll på Västsvenska Arenan smygstartar redan klockan 16:30 med seminariet Medborgarskap i det digitala samhället – hur då då? Frågan är vad som händer med oss som patienter, kunder, konsumenter, elever och lärare när digitaliseringen slår igenom med full kraft. Vem är digitaliseringen till för och vem tjänar på den? Vid seminariet samlar lärosätena sina experter för att tillsammans med publiken söka svar på hur digitaliseringen påverkar vår livsresa.

Tid:  3 juli kl.16:30-17:30 seminarium Medborgarskap i det digitala samhället samt ca.19:45-21:00 faktaresistens-quiz
Plats:  Västsvenska Arenan, i Almedalsparken vid Kruttornet

Välkomna!

Chalmers

Johanna Wilde, presskommunikatör, 073-368 96 29, johanna.wilde@chalmers.se.

Göteborgs universitet

Ann-Charlotte Schützer, pressansvarig, 076-618 63 90, ann-charlotte.schutzer@gu.se.

Högskolan i Borås

Therése Andersson, projektledare, 0701-83 66 73 eller 033-435 40 88,
therese.andersson@hb.se.

Högskolan i Skövde

Kontakta Edith Beckman, pressansvarig, 0500-44 80 40, edith.beckman@his.se.

Ulf Nylén, projektledare, 0500-44 80 61, ulf.nylen@his.se.

Högskolan Väst

Maria Derner, kommunikationschef, 0520-22 30 70,  maria.derner@hv.se.