Pressinbjudan: Rektors- och professorsinstallation på Högskolan i Skövde

Den 15 oktober installeras Högskolan i Skövdes nya rektor, Sigbritt Karlsson, i sitt ämbete. Vid samma högtid installerar lärosätet också tre nya professorer.  Öppna installationsföreläsningar hålls av professorerna på kvällen den 14 oktober.

Den första juli i år tillträdde Sigbritt Karlsson som rektor för Högskolan i Skövde. Fredagen den 15 oktober hålls den högtidliga ceremoni vid vilken hon installeras i sitt ämbete. Högskolans tidigare rektor Leif Larsson lämnar då över rektorskedjan till sin efterträdare.

Vid den akademiska ceremonin installerar Högskolan i Skövde också tre nya professorer:

• Stefan Tengblad i ämnet företagsekonomi,
  • Abul Mandal i ämnet molekylärbiologi och
  • Antti Revonsuo i ämnet kognitiv neurovetenskap

Efter ceremonin hålls en enklare mottagning på Scandic Hotell Billingen. Kvällen avslutas med högtidlig installationsmiddag för speciellt inbjudna gäster i hotellets vackra matsal.

Öppna föreläsningar
De tre nya professorerna håller sina installationsföreläsningar kvällen innan den akademiska högtiden, torsdagen den 14 oktober.

Stefan Tengblad kommer att föreläsa om den företagsekonomiska forskning som sker på Högskolan i Skövde. Abul Mandal föreläser om arsenikansamling i växter och hur detta kan förhindras genom genteknik. Antti Revonsuo föreläser om kognitiv neurovetenskap: medvetandets biologi. Stefan Tengblad föreläser på svenska medan hans två professorskollegor håller sina presentationer på engelska.

Massmedia är välkommen att bevaka både installationsceremonin och installationsföreläsningarna.

Installationsföreläsningar
Datum: torsdagen den 14 oktober 2010
Tid: 16.15 – 19.00
Plats: Högskolan i Skövde, Portalen, sal Insikten, Kanikegränd 3, Skövde