Pressinbjudan: Robotar och smarta textilier i unikt samarbete

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2015 08:00 CEST

När Högskolan i Borås expertis inom textil och materialteknik möter Högskolan i Skövdes expertis inom informationsteknologi händer spännande saker. Under ett forskningsmöte den 26 augusti i Borås presenteras bland annat en robot som styrs med hjälp av en handske och som i framtiden kan komma att underlätta människans samarbete med robotar och andra maskiner.

Den handsk-styrda roboten är ett av flera unika resultat inom forskningstemat Design, textil och hållbar utveckling. Högskolorna i Borås och Skövde har sedan 2013 haft ett strategiskt forskningssamarbete inom fyra teman: Design, textil och hållbar utveckling, Informations- och kommunikationsteknik, Vård och välbefinnande och Framtidens företagande och nya affärsmodeller. Västra Götalandsregionen medfinansierar två av fyra teman.

På forskningsmötet den 26 augusti deltar forskarna som är verksamma inom samarbetet och presenterar hur långt man kommit inom varje tema. Bland annat kommer de göra en demonstration av den handsk-styrda roboten.

Välkommen på forskningsmöte 26 augusti

Kontakt
Ulf Nylen, kommunikatör, Högskolan i Skövde, 0500-44 80 35 E-post, ulf.nylen@his.se
Anna Kjellsson, forskningskommunikatör Högskolan i Borås, Tfn: 0734-61 20 01, E-post: anna.kjellsson@hb.se

Läs mer om forskningsprojekt inom samarbetet mellan Högskolan i Skövde och Högskolan i Borås
Söker facit till et långt och friskt liv
Unika simuleringar i nytt ambulansträningscenter

Se alla nyheter om samarbetet

Högskolan i Skövde är modern högskola med högaktuella utbildningar och samhällsnyttig forskning. Vi utgår från verkligheten i dagens behov och morgondagens utmaningar. Våra studenter får förutsättningarna för att lyckas med sina studier och mål genom att vi gärna tänker nytt, är öppna för strategiska samarbeten med omvärlden och tar väl hand om våra studenter.

Kommentarer (0)