Pressinbjuden: Utredning om strategiska allianser lämnar rekommendationer till Högskolan i Skövde

Bör Högskolan i Skövde fortsätta arbeta på egen hand eller bör Högskolan gå i allians – eller till med fusionera – med något annat lärosäte. Den 26 april offentliggörs de rekommendationer som utredningsgruppen för Strategiska allianser ger till Högskolan i Skövde.

För fem månader sedan tillsatte Högskolan i Skövdes rektor, Sigbritt Karlsson, en utredningsgrupp. Gruppen utgjordes av fyra externa experter med en omfattande erfarenhet av högre utbildning. Uppdraget som gruppen fick var att utreda vilka strategiska allianser Högskolan i Skövde skulle kunna ingå för att utveckla och stärka forsknings- och utbildningsverksamheten i Skövde.

Nu har utredningsgruppen arbetat klart. Torsdagen den 26 april överlämnar gruppens ordförande, professor Dan Brändström, utredningsgruppens rekommendationer till Högskolans i Skövdes rektor.

Utredningsgruppen har bland annat analyserat:

• Om Högskolan i Skövde ska sträva efter att fortsätta på egen hand eller gå i allians med något annat lärosäte
  • Vilka lärosäten som i så fall är bäst lämpade att gå i allians med?
  • Vilken form ska en eventuell allians ha?

Med anledning av utredningsgruppens rapport arrangerar Högskolan i Skövde en pressträff där ordföranden, Dan Brändström, berättar om utredning och dess slutsatser. Även Högskolan i Skövdes rektor Sigbritt Karlsson finns på plats för att kommentera de rekommendationer Högskolan nu får.

Utredningen om strategiska allianser överlämnas till Högskolan i Skövdes rektor

• Dag: 26 april 2012
  • Tid: 10:30
  • Plats: Högskolan i Skövde, sal Utsikten, Portalen, Kanikegränd 3, Skövde.

Medlemmar i utredningsgruppen Strategiska Allianser

• Dan Brändström - professor och f d VD för Riksbankens Jubileumsfond samt ordförande i styrelsen för Linnéuniversitetet.
  • Sigbrit Franke, professor och f.d. universitetskansler
  • Christina Rogestam f.d. universitetsdirektör vid Göteborgs universitet och f.d. generaldirektör för Invandrarverket
  • Sara Sjöberg, ordförande i Studentkåren vid Högskolan på Gotland.

Högskolan i Skövde är en liten och modern högskola med högaktuella utbildningar och samhällsnyttig forskning. Vi utgår från verkligheten i dagens behov och morgondagens utmaningar. Våra studenter får förutsättningarna för att lyckas med sina studier och mål genom att vi gärna tänker nytt, är öppna för strategiska samarbeten med omvärlden och tar väl hand om våra studenter.