Skövdestudenter möter spelindustrin i USA

TarHead Studio består av en grupp studenter vid Högskolan i Skövde. I veckan åker två av gruppens medlemmar till San Francisco för att pitcha sitt nya spel RUiN på en av världens största spelutvecklarmässor.

I höstas släppte TarHead Studio det storydrivna plattformsspelet GRiEF som behandlar de fem stadierna av sorg som ett litet barn upplever efter att dess far gått bort i cancer. Deras nästa spel heter RUiN – ett spel de åker ända till San Fransisco för att sälja in den 14 mars.

– Det är en extremt spännande möjlighet för oss, vi ser det som en chans för oss att gå på möten med riktiga spelföretag, stora som små, att utöka vårt nätverk och förhoppningsvis knyta lite globala kontakter, säger Viktor Blomkvist, grafiskt ansvarig på TarHead Studio.

– Vårt nya spel, RUiN, befinner sig väldigt tidigt i utvecklingsfasen än så länge, men det kommer vara en utveckling av den populära modden Warlock till Warcraft III. Ett helt annorlunda typ av spel än GRiEF, säger Emil Helge, VD på TarHead Studio.

Det är tack vare Gothia Science Park och den inkubatorverksamhet som finns där som resan har blivit möjlig för Skövdestudenterna. Dataspelsstudenterna kommer att besöka Game Connection och Game Developers Conference. Game Connection beskrivs som en typ av speed-dejting för spelutvecklare och förläggare, och Game Developers Conference är en av världens största spelmässor med många spelutvecklare.

För mer information, kontakta:
Emil Helge, dataspelsstudent, 0700-32 37 17
Viktor Blomqvist, dataspelsstudent, 0738-45 80 54

Sweden Game Arena
På Högskolan i Skövde finns över 500 dataspelsstudenter på olika utbildningsnivåer, närmare 40 lärare och forskare och på Gothia Science Park finns ett 20-tal dataspelsföretag som sysselsätter cirka 140 utvecklare. Sverige har en framträdande ställning i världen som dataspelsnation och Skövde har en unik och geografiskt koncentrerad tillväxtmiljö för dataspelsutveckling. Totalt är över 660 personer verksamma inom dataspelsbranschen i området kring Högskolan i Skövde och Gothia Science Park med den gemensamma plattformen Sweden Game Arena.

Högskolan i Skövde är en liten och modern högskola med högaktuella utbildningar och samhällsnyttig forskning. Vi utgår från verkligheten i dagens behov och morgondagens utmaningar. Våra studenter får förutsättningarna för att lyckas med sina studier och mål genom att vi gärna tänker nytt, är öppna för strategiska samarbeten med omvärlden och tar väl hand om våra studenter.