Volvo i våra hjärtan

I dagarna lanserades boken ” Volvo i våra hjärtan”. Boken är skriven av forskargrupper vid Högskolan i Skövde och Handels i Göteborg. Mikael Wickelgren är forskare och lärare i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och har tillsammans med Stefan Tengblad och Thomas Andersson från Högskolan i Skövde gett sin bild av Volvos värden, kultur och framtid.

Boken presenterades på ett seminarium i Göteborg den 10 mars. Seminariet var den första i en serie och kommer snart till Skövde. Fokus under seminariet ligger på underleverantörssituationen och hur det är att vara underleverantör till fordonsindustrin.  Förutom Högskolans rektor Sigbritt Karlsson och styrelseordförande Urband Wass kommer Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentsgruppen (FKE) att delta.

- Vi har skrivit boken dels som en reaktion på en förlegad syn på bilindustrin som blev väldigt tydlig under finanskrisen och dels som ett uttryck för en oro för framtiden, förklarar Mikael Wickelgren.

Bokens bakgrund är författarnas engagemang för svenska basnäringar och inte minst för västsvensk bilindustri. Mikael Wickelgren, har skrivit om Volvos historik och varumärke och menar att boken ger en djup insikt i Volvobolagen.

– Utöver intervjuer med drygt 50-talet volvoiter baseras boken på våra erfarenheter av forskningsprojekt i och kring Volvo under mer än 25 års tid. Dessutom har flera av oss varit anställda på olika Volvobolag i sammanlagt mer än 50 år, avslutar han.

För frågor:
Mikael Wickelgren